אם גם אתם חניתם לאחרונה ״רק לרגע״ באדוםלבן כדי לאסוף את הכביסה, או חניתם באדוםלבן בשתיים בלילה כי ״מי מחלק קנסות בשעות האלה?״, אתם וודאי מכירים את החשש לחזור לרכב ולמצוא ״הפתעה״ באדיבות העירייה. ובכן, הנתונים מוכיחים כי החשש מוצדקעיריות ישראל גורפות הכנסות של מיליונים כל שנה מעבירות החניה של כולנו.

עיריית תל אביב היא שיאנית ההכנסות עם כ-140 מיליון מדו״חות חניה בשנת 2014. בשביל לקבל מושג, מדובר בכ-339 בממוצע לתושב בשנה סכום הגבוה משמעותית מאותו נתון ב10 הערים המובילות בהכנסות מקנסות חנייה בארה״ב. אך אם קיבלתם דו״ח לאחרונה ושילמתם אותו בהכנעה, ייתכן ועשיתם טעות; עיריית תל אביב, לדוגמה, דיווחה כי ביטלה 1 מכל 6 דו״חות שחילקו פקחיה ב-2011.

מדיניות חניה מבלבלת היא אחת הסיבות המובילות לקבל דו״ח
מדיניות חניה מבלבלת היא אחת הסיבות המובילות לקבלת דו״ח

אך בפועל, תהליך ביטול הדו״ח גוזל זמן רב ודורש התעסקות מתסכלת מול שיני הבירוקרטיה העיקשת של העיריות. בדיוק לשם כך הוקמה RoadProtect הישראלית. ״התלות התקציבית של העירייה בגבייה מדו"חות החניה מראה שישנו אינטרס כלכלי ברור לשמר את מצוקת החניה״, מסר השבוע ל-Legal Tech IL גיא גלין, סמנכ״ל השיווק של החברה, ״ככל הנראה הישועה למחדל לא תגיע מכיוון העירייה. לכן החלטנו להשיק מיזם עסקי המציע שירות ניהול אדמיניסטרטיבי לנהגים אשר ינהל להם את הליך הערעור בכל שלבי הטיפול בדו"חות חנייה״ הוסיף. בנתיים, נראה שזה עובד לא רעהשירות סייע ללקוחותיו לחסוך מעל 40,000 עד כה לטענת החברה.

אור גולדגיימר, מנכ״ל החברה בישראל
אור גולדגמר, מנכ״ל החברה בישראל

לא רק חסכון בזמן, עשיית צדק

שירותים רבים חוסכים ללקוחותיהם זמן, אך מיזמי Legal Tech כמו RoadProtect עושים יותר מכךהם מפצים על חוסר השליטה של הציבור בחוק ובבירוקרטיה. ״המשתמש עצמו לא בהכרח מבין על מה המחוקק מסתכל בבחינה של ערעורים, או לחלופין מה בסיטואציה שהייתה סביב הדו"ח יכולה להיות רלוונטי לערעור שלו, אנחנו עוזרים לו להבין זאת״, מוסר גלין. בחברה מדגישים כי השירות לא מתחייב להצליח לבטל את הדו״ח שניתן, אך לטענתם, בעזרת הידע והניסיון שנצבר בידם השירות מצליח לשפר את סיכויי קבלת הערעור בצורה ניכרת.

בפועל, כל שנדרש מהמשתמש הוא למלא את טופס הערעור האוטומטי באתר השירות. בטופס ממלא המערער את פרטיו האישיים, פרטי הדו״ח (תאריך ושעה שבו התקבל, מיקום וכיו״ב) ונסיבות המקרה (לדוגמה״האם פקח ביקש ממך להזיז את הרכב טרם מתן הדו״ח?״). בהמשך הטופס בוחר המערער את העילות הרלוונטיות לדעתו לערעור, דוגמת ״חשתי ברע בעת החניית רכבי״, ״ביצעתי פריקה או טעינה״ או אפילו ״במקום בו חניתי קיימת מצוקת חנייה״ ומתבקש לציין גם האם הוא סובל ממצוקה כלכלית שמקשה עליו לשלם את הדו״ח. בסופו של התהליך, ניתנת למערער האפשרות להוסיף פסקה אישית לבקשת הערעור. בסופו של התהליך, מורכבת בקשת ערעור מלאה ומקיפה, והחברה מעבדת אותה ומעבירה אותה לרשויות.

מילוי הטופס אורך מספר דקות בלבד (צילום מסך: אתר החברה)

חנית בחניית נכים? אל תטרח לערער

״בעבר חשבו שאנחנו מסוגלים לבטל כל דו"ח״, מבהיר גלין, ״אך אנחנו גם דוחים הרבה מאד פניות שמגיעות אלינו מכיוון שבאמת אין כל סיכוי לערער עליהן״. דו״חות על חניה בחניית נכים או חסימת נתיב תחבורה ציבורית למשל, הן מסוג המקרים בהן החברה לא תסייע בביטול הדו״ח. ״לעיתים הדו״ח שניתן למשתמש צודק והכרחי״, מסכם גלין. יתרה מכך, לעת עתה השירות מאפשר ערעור אך ורק על דו״חות חניה ולא על דו״חות תעבורה.

״לעיתים הדו״ח שניתן למשתמש צודק והכרחי״

התפיסה שעל פיה יכולה החברה לבטל כל דו״ח, היא אחת הסיבות שהובילו לשינוי מ-״הבטלן״, שמה הקודם של החברה, ל-RoadProtect, השם הנוכחי. ״אם בעבר אנשים היו בטוחים ש׳הבטלן׳ יבטל להם את הדו"ח, כיום אנחנו מעוניינים שאנשים יבינו שמדובר בסיוע בניהול דו"חות חניה שלהם ולא בביטולם, אנחנו פשוטו כמשמעו מנהלים את התהליך, עבור אנשים פרטים, חברות ועיריות״, מסביר גיא. Road Protect South Africa, שתחת רישיון שלה פועלת החברה הישראלית, מספקת סל שירותים רחב ומגוון לנהג הדרום האפריקאי, מעבר לשירות הערעור על דו״חות החנייה. גם RoadProtect הישראלית מעוניינת להרחיב את סל השירותים שהיא מציעה ללקוחותיה, ולספק מענה רחב יותר, בדומה לחברת האם הדרום-אפריקאית.

שינוי חוקי המשחק

למעשה, RoadProtect שייכת לסוג מיזמי ה-Legal Tech המייתרים את הצורך בעורכי דין במקרים מסויימים. אך כידוע, רוב רובם של מקבלי הדו״חות כלל לא פונים לעורך דין על מנת לקבל סיוע בביטול דו״ח החניה מהסיבה הפשוטה שסכום הדו״ח אינו מצדיק את התשלום (היקר) לעורך דין. השירות של RoadProtect מתמודד בדיוק עם סוגייה זובתשלום סמלי יחסית, של 35 לערעור על דו״ח חנייה עירוני ו45 לערעור על דו״ח חניה שניתן עלידי שוטר, מקבל הלקוח סיוע מקצועי שלפני כן לא היה בידיו לקבלבקרוב, מוסרים בחברה, יהפוך מודל התשלום למשתלם אף יותר. ״אנחנו מתקדמים לעבר מודל של חיוב חודשי קבוע של 10 שקלים עבור השירות, דבר אשר יאפשר לכל רכב מנוי לקבל את הסיוע שלנו במקרה הצורך״ מסביר גלין.

נראה שהאזרח הישראלי יכול להיות אופטימי. הניסיון המתמיד של המוחות הישראלים לפתח מיזמים חדשים מגיע גם לעולם המשפט והרגולציה. לאזרח המצוי, שרק המחשבה על המילים הללו עלולה לגרום לו לכאב ראש רציני, אלו בהחלט חדשות טובות.

אנו ב-Robus מתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין ישראליים ובינלאומיים, ומסייעים ליוזמות עסקיות בתחום ה-Legal Tech בקידום מיזמים חדשניים בתחום. יש לכם פתרון טכנולוגי בתחום המשפטי? קבעו אתנו פגישת ייעוץ ללא עלות ונשמח לחלוק אתכם מניסיוננו, על מנת לסייע להביא את המיזם שלכם לגבהים חדשים.

אולי יעניין אותך גם