בין שאתם ליטיגטורים ממולחים, ובין שאתם יזמים טכנולוגיים שאפתניים – את התחום הבא אתם צריכים להכיר. מדובר ב-ODR, תחום פתרון סכסוכים מקוון, אשר מכה גלים ברחבי השוק המשפטי בעולם ומשנה את האופן בו הורגלנו לחשוב על פתרון סכסוכים.

השורה התחתונה: אחד התחומים שבעזרתם "הצדיקו" עורכי דין רבים את קיומם, ואף הרוויחו בזכותו לא מעט שעות לחיוב – הליטיגציה – הופך ליותר ויותר אוטומטי וידידותי עבור הלקוח. ״הצורך בעורכי דין יפחת ב-50% בחמש השנים הקרובות״, ציין בצדק עו״ד אורן היימן, מנהל שותף במשרד שיבולת בניו יורק, בכתבה שפורסמה בThe Marker בספטמבר 2015. כשצוללים לרזי תחום הODR ולהתפתחותו המטאורית ברחבי העולם בשנים האחרונות אפשר להבין מדוע.

בעוד ששירותים משפטיים מסוימים תלויים מאד במרכיב האנושי, כמו תחום הליטיגציה לדוגמה, שירותים אחרים חשופים הרבה יותר להשפעותיהם של פיתוחים טכנולוגים שונים. ואכן, בשנים האחרונות צצים סטרטאפים רבים שמפתחים כלים שמטרתם להחליף, ולייתר למעשה, את הצורך בעורכי דין במקרים מסוימים. ה-ODR, ר״ת של Online Dispute Resolution, הוא ללא ספק אחד התחומים המסקרנים יותר שמנסים לעשות זאת.

ODR הוא מושג המתייחס לסוג הפתרונות שמטרתם ליישב סכסוכים ומחלוקות בין שני צדדים ברשת ומחוץ לכותלי בית המשפט. אחד הזרזים המרכזים לצמיחתו של תחום זה הוא עלייתו של תחום ה- e-commerce (קניות באינטרנט) בשנים האחרונות. היקף המכירות העולמיות באינטרנט זינק בשלוש השנים האחרונות בכ-70%, מכטריליון דולר ב-2012 לכמעט 1.8 טריליון ב-2015, והתחזיות צופות שהשנה ייחצה רף 2 הטריליון. לצד ביסוס מעמדן של השחקניות הגדולות בשוק, דוגמת Amazon, Alibaba וeBay, פיתחו בשנים האחרונות חברות כמו Shopify, Weebly וWix, פלטפורמות ידידותיות המאפשרות לכל אדם לפתוח חנות משלו ברשת, ללא כל ידע מוקדם, ובכך סייעו גם הן להגדיל את היקף המכירות.

מטבע הדברים, אינספור העסקאות המבוצעות מדי יום ברשת מעוררות לעיתים גם מחלוקות בין הקונה והמוכר. בעיות כמו איחור בהגעת המשלוח, פגם במוצר או בעיות הקשורות לתשלום הן דבר שבשגרה, ובeBay לדוגמה, נפתחות כ-60 מיליון (!) תלונות כל שנה, שהן כ-165 אלף תלונות כל יום. בעבר, החזיקה eBay מחלקה שלמה של אנשי מקצוע שתפקידם היה להתמודד עם מבול התלונות הללו, ולוודא שהן מסתיימות בצורה המספקת את שני הצדדים. קולין רול, שעמד בראש המחלקה הזו במשך שנים, עזב והקים ב-2011 את Modria, שירות ODR שמטרתו לייתר את המעורבות האנושית של צד ג׳ בפתרון המחלוקת.

מערכת ה-ODR של Modria אחראית על פתרון כ-60 מיליון סכסוכים בשנה ב-eBay (צילום מסך: סרטון החברה)
מערכת ה-ODR של Modria אחראית על פתרון כ-60 מיליון סכסוכים בשנה ב-eBay (צילום מסך: סרטון החברה)

הכלי שפיתחה Modria מאפשר לשני הצדדים לפתוח במשא ומתן בניסיון להגיע לפשרה המקובלת על שני הצדדים. על ידי זיהוי מהות התלונה, התוכנה מציעה מספר פתרונות אופטימלים המתבססים על ניסיון העבר במחלוקות דומות. הצד המתלונן מגבש את הצעתו בעזרת התוכנה ומגיש אותה לצד השני, שיכול בתורו לקבלה או להציע הצעה נגדית במקומה. התהליך ממשיך כך עד שהצדדים מגיעים להסכם. לטענת החברה, רק בכ-10% מהמקרים הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרה, ובמקרה כזה נפתח מעין ״בית משפט״ אלקטרוני. הצדדים מעלים קבצים שונים המחזקים את טענתם (מסמכים, מיילים וכיו״ב), ונציג המתפקד כצד ג׳ מנהל עם שני הצדדים שיחה על סמך הראיות שהוצגו ומקבל החלטה. כיום, המערכת של Modria פועלת גם בeBay, ופותרת בו מילוני מחלוקות כל שנה.

הבשורה שמציגות חברות כמו Modria חורגת בהרבה מגבולות הרשת. בדו״ח שפרסמה המועצה הבריטית למשפט אזרחי בפברואר 2015, נבחנה האפשרות ליישם מערכות דומות על מנת להחליף את תפקיד בית המשפט בתביעות אזרחיות על סכומים הקטנים מ-25 אלף פאונד. הדו״ח קבע שהמערכת של eBay ״נפלאה״ ובהחלט ייתכן שניתן ליישם שיטות דומות בבתי המשפט במדינה, שאותם הגדיר הדו״ח ״יקרים, מסובכים ואיטיים מידי״.

יישום מערכות דומות במערכת המשפט יכול בהחלט להוביל להתממשות תחזיותו של עו״ד היימן, ולייתר את השימוש בעורכי דין במקרים אלו. לאור העובדה שגם בישראל העומס בבתי המשפט מייצר הליכים ארוכים ביותר, אין ספק כי גם במקומותינו תחום ה-ODR עשוי להביא מהפכה של ממש באופן בו סכסוכים משפטיים באים על פתרונם.

אנו ב-Robus מתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין ישראליים ובינלאומיים, ומסייעים ליוזמות עסקיות בתחום ה-Legal Tech בקידום מיזמים חדשניים בתחום. יש לכם פתרון טכנולוגי בתחום המשפטי? קבעו אתנו פגישת ייעוץ ללא עלות ונשמח לחלוק אתכם מניסיוננו, על מנת לסייע להביא את המיזם שלכם לגבהים חדשים.

אולי יעניין אותך גם