פתרון סכסוכים 2.0 – ללא מגע יד עורך דין

Screen Shot 2018-10-23 at 15.54.47

בין שאתם ליטיגטורים ממולחים, ובין שאתם יזמים טכנולוגיים שאפתניים – את התחום הבא אתם צריכים להכיר. מדובר ב-ODR, תחום פתרון סכסוכים מקוון, אשר מכה גלים ברחבי השוק המשפטי בעולם ומשנה את האופן בו הורגלנו לחשוב על פתרון סכסוכים.

השורה התחתונה: אחד התחומים שבעזרתם "הצדיקו" עורכי דין רבים את קיומם, ואף הרוויחו בזכותו לא מעט שעות לחיוב – הליטיגציה – הופך ליותר ויותר אוטומטי וידידותי עבור הלקוח. ״הצורך בעורכי דין יפחת ב-50% בחמש השנים הקרובות״ציין בצדק עו״ד אורן היימןמנהל שותף במשרד שיבולת בניו יורקבכתבה שפורסמה בThe Marker בספטמבר 2015. כשצוללים לרזי תחום הODR ולהתפתחותו המטאורית ברחבי העולם בשנים האחרונות  אפשר להבין מדוע.

בעוד ששירותים משפטיים מסוימים תלויים מאד במרכיב האנושיכמו תחום הליטיגציה לדוגמהשירותים אחרים חשופים הרבה יותר להשפעותיהם של פיתוחים טכנולוגים שוניםואכןבשניםהאחרונות צצים סטרטאפים רבים שמפתחים כלים שמטרתם להחליףולייתר למעשהאת הצורך בעורכי דין במקרים מסוימיםה-ODR, ר״ת של Online Dispute Resolution, הוא ללא ספקאחד התחומים המסקרנים יותר שמנסים לעשות זאת.

ODR הוא מושג המתייחס לסוג הפתרונות שמטרתם ליישב סכסוכים ומחלוקות בין שני צדדים ברשת ומחוץ לכותלי בית המשפטאחד הזרזים המרכזים לצמיחתו של תחום זה הוא עלייתו שלתחום ה- e-commerce (קניות באינטרנטבשנים האחרונותהיקף המכירות העולמיות באינטרנט זינק בשלוש השנים האחרונות בכ-70%, מכטריליון דולר ב-2012 לכמעט 1.8 טריליוןב-2015, והתחזיות צופות שהשנה ייחצה רף 2 הטריליוןלצד ביסוס מעמדן של השחקניות הגדולות בשוקדוגמת AmazonAlibaba וeBayפיתחו בשנים האחרונות חברות כמו Shopify,Weebly וWixפלטפורמות ידידותיות המאפשרות לכל אדם לפתוח חנות משלו ברשתללא כל ידע מוקדםובכך סייעו גם הן להגדיל את היקף המכירות.

מטבע הדבריםאינספור העסקאות המבוצעות מדי יום ברשת מעוררות לעיתים גם מחלוקות בין הקונה והמוכרבעיות כמו איחור בהגעת המשלוחפגם במוצר או בעיות הקשורות לתשלום הןדבר שבשגרהובeBay לדוגמהנפתחות כ-60 מיליון (!) תלונות כל שנהשהן כ-165 אלף תלונות כל יוםבעברהחזיקה eBay מחלקה שלמה של אנשי מקצוע שתפקידם היה להתמודד עםמבול התלונות הללוולוודא שהן מסתיימות בצורה המספקת את שני הצדדיםקולין רולשעמד בראש המחלקה הזו במשך שניםעזב והקים ב-2011 את Modriaשירות ODR שמטרתולייתר את המעורבות האנושית של צד ג׳ בפתרון המחלוקת.

מערכת ה-ODR של Modria אחראית על פתרון כ-60 מיליון סכסוכים בשנה ב-eBay (צילום מסך: סרטון החברה)

מערכת ה-ODR של Modria אחראית על פתרון כ-60 מיליון סכסוכים בשנה ב-eBay (צילום מסך: סרטון החברה)

הכלי שפיתחה Modria מאפשר לשני הצדדים לפתוח במשא ומתן בניסיון להגיע לפשרה המקובלת על שני הצדדיםעל ידי זיהוי מהות התלונההתוכנה מציעה מספר פתרונות אופטימליםהמתבססים על ניסיון העבר במחלוקות דומותהצד המתלונן מגבש את הצעתו בעזרת התוכנה ומגיש אותה לצד השנישיכול בתורו לקבלה או להציע הצעה נגדית במקומההתהליך ממשיךכך עד שהצדדים מגיעים להסכםלטענת החברהרק בכ-10% מהמקרים הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרהובמקרה כזה נפתח מעין ״בית משפט״ אלקטרוניהצדדים מעלים קבצים שוניםהמחזקים את טענתם (מסמכיםמיילים וכיו״ב), ונציג המתפקד כצד ג׳ מנהל עם שני הצדדים שיחה על סמך הראיות שהוצגו ומקבל החלטהכיוםהמערכת של Modria פועלת גם בeBay,ופותרת בו מילוני מחלוקות כל שנה.

הבשורה שמציגות חברות כמו Modria חורגת בהרבה מגבולות הרשתבדו״ח שפרסמה המועצה הבריטית למשפט אזרחי בפברואר 2015, נבחנה האפשרות ליישם מערכות דומות על מנתלהחליף את תפקיד בית המשפט בתביעות אזרחיות על סכומים הקטנים מ-25 אלף פאונדהדו״ח קבע שהמערכת של eBay ״נפלאה״ ובהחלט ייתכן שניתן ליישם שיטות דומות בבתי המשפטבמדינהשאותם הגדיר הדו״ח ״יקריםמסובכים ואיטיים מידי״.

יישום מערכות דומות במערכת המשפט יכול בהחלט להוביל להתממשות תחזיותו של עו״ד היימןולייתר את השימוש בעורכי דין במקרים אלולאור העובדה שגם בישראל העומס בבתיהמשפט מייצר הליכים ארוכים ביותראין ספק כי גם במקומותינו תחום ה-ODR עשוי להביא מהפכה של ממש באופן בו סכסוכים משפטיים באים על פתרונם.

אנו ב-Robus מתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין ישראליים ובינלאומיים, ומסייעים ליוזמות עסקיות בתחום ה-Legal Tech בקידום מיזמים חדשניים בתחום. יש לכם פתרון טכנולוגי בתחום המשפטי? קבעו אתנו פגישת ייעוץ ללא עלות ונשמח לחלוק אתכם מניסיוננו, על מנת לסייע להביא את המיזם שלכם לגבהים חדשים.

גלילה לראש העמוד