השבוע בליגל-טק: ה-נשים של התחום וסך העסקאות שובר שיאים

blur-1853302_1280

עם ליל הסדר מאחורינו, אנחנו ממשיכים בפינה החדשה שלנו ומביאים לכם את הידיעות המעניינות ביותר מהשבוע האחרון בעולם הליגל-טק. אז, בואו ניגש ישר למלאכה.

1. האם רובוטים יכולים להחליף את עורכי הדין?

התפתחות הטכנולוגיות בתחום הבינה המלאכותית יצר בשנים אחרונות שיח ער בנוגע לשאלה אילו מקצועות יוכלו להיות מוחלפים בעתיד על ידי מחשבים ורובוטים.

השבוע התפרסם ב-Financial Times ״מחשבון״ הבודק כמה מתוך הפעילויות השונות שמבצעים בעלי מקצועות שונים יכולים להיות מוחלפים על ידי רובוטים בעזרת טכנולוגיה עכשווית. המחשבון, המבוסס על נתונים מתוך מחקר שביצעה מקינזי, חברת הייעוץ האסטרטגית הבינ״ל, מאפשר לבחור מקצוע כלשהו מתוך רשימת ארוכה של אפשרויות, ומציגה את מספר המשימות של אותו בעל מקצוע שאותן יכול לבצע, כבר היום, רובוט.

כמעט לכל מקצוע יש משימות כלשהן שיכולות להיות מבוצעות על ידי מחשב, כך ע״פ המחקר, אך רק כ-5% מהמקצועות יכולים להיות מוחלפים לחלוטין בידי רובוט, ביניהם טייחים וטכנאי אופטומטריה. יתרה מזאת, הימצאותה של הטכנולוגיה הדרושה להחליף משימה כלשהי לא מספיקה, שכן לעיתים היא כל כך יקרה או שהטמעתה מסובכת כל כך, שנכון להיום אין היתכנות כלכלית להטמעתה.

ומה עם עורכי דין אתם שואלים? על פי המחשבון רק 5 מתוך 23 פעילויות שמבצעים עורכי דין יכולות לעבור אוטומציה מלאה נכון להיום. המסקנה העיקרית של המחקר – הטכנולוגיה לא ״תהרוס״ מקצועות רבים אלא בעיקר תשנה את סוג הפעילויות שנדרש מבעלי אותם מקצועות לעשות.

2. ובגזרת הכנסים…

מרכז הטכנולוגיה המשפטית של אוניברסיטת סטנפורד היוקרתית, CodeX, אירח בשבוע האחרון את כנס הליגל-טק השנתי שלו – CodeX FutureLaw.

בין הדוברים בכנס – ג׳וש בקר, מנכ״ל LexMachina שצמחה מתוך סטנפורד, עליה כתבנו בעבר כאן בבלוג, שהשתתף בפאנל בנושא ״היתרונות והחסרונות של חיזוי אנליטי בעולם המשפט״, אנדריי זינובייב, COO ב-Visabot, החברה המפתחת ״רובוט הגירה״, עליה כתבנו כאן בשבוע שעבר כשנודע שהתקבלה לאקסלרטור הליגל-טק של LexisNexis, ו-מרי או׳קרול, Head of Legal Operations, Technology and Strategy בגוגל העולמית, שהשתתפה בפאנל ״שולחן עגול של הצרכנים״, בו השתתפו חברות ומשרדי עו״ד שהינם צרכנים של פתרונות ליגל-טק, לשיחה על האתגרים בקנייה של מוצר ליגל-טק חדש.

3. ה-נשים של הליגל-טק

אחד מעקרונות הליבה של לשכת עורכי הדין האמריקאית הוא המחויבות לגיוון [diversity].

כך בראשית דברי הפתיחה בעמוד ״רשימת הנשים בליגל-טק״ באתר ה-ABA) American Bar Association). הרשימה, המתעדכנת מדי שנה מאז 2015, מרכזת את הנשים הבולטות בתעשיית הליגל-טק ברחבי העולם, מתוך מטרה ״לחגוג את הנשים שנמצאות בתעשיית הליגל-טק כיום, ולעודד נשים חדשות להצטרף אליהן״, כך ע״פ ה-ABA.

בכנס הליגל-טק שערכה הלשכה האמריקאית ממש לאחרונה, הוכרזו עשר נשים חדשות שהצטרפו לרשימה המכובדת. ביניהן:

  • מוניקה גוייל (Monica Goyal), פרופסור בבית הספר למשפטים אוסגוד הול (Osgoode Hall Law School) בטורונטו, קנדה, שמשמש כפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ניו-יורק. פרופסור גוייל מלמדת את תלמידיה באוניברסיטה על ליגל-טק ואף מתרגלת איתם בניית אפליקציות. בנוסף, היא גם המייסדת הגאה של שתי חברות ליגל-טק.
  • ברוק מור (Brooke Moore) – מייסדת MyVirtual.Lawyer, חברת ליגל-טק המספקת שירותים משפטיים בפשטות ובזול.
  • ג׳נין סיקמייר (Janine Sickmeyer) – מייסדת ומנכ״ל NextChapter, סטארטאפ ליגל-טק שמסייע לעו״ד העובדים על תיקי פשיטת רגל לנהל ולנתח את המסמכים הרלוונטים און-ליין. בנוסף, ג׳נין עובדת בימים אלו על הספר הראשון שלה שמטרתו לסייע לנשים מכל הגילאים ומכל התחומים להקים את העסק הראשון שלהן.

אנחנו ב-tech&law IL נצטרף לקריאה החשובה לנשים באשר הן – תחום הליגל-טק מחכה לכן!

לרשימה המלאה לחצו כאן.

4. סה״כ עסקאות ההשקעה בחברות ליגל-טק ב-2016 – הגבוה ביותר אי-פעם

חברת המידע העסקי CB Insights מפרסמת שמספר עסקאות ההשקעה בסטארטפים מתחום הליגל-טק ב-2016 היה הגבוה ביותר עד כה. סך הכל נעשו במהלך השנה האחרונה 67 השקעות בחברות ליגל-טק, גידול של 12% ממספר העסקאות בשנת 2015. עם זאת, סכום ההשקעה הכולל דווקא ירד משמעותית, ועמד על 155 מיליון דולר, סכום המייצג ירידה של 46% בסך ההשקעות לעומת 2015.

כמה מההשקעות הבולטות ב-2016 כוללות סבב גיוס C לחברת CS Disco, חברת הe-discovery המובילה, שגייסה כ-19 מיליון דולר במהלך השנה, ואת Casetext, המפתחת את CARA, תוכנה המשתמשת בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה חישובית בכדי לייעל ולשפר את תהליך הלמידה בתיקי ליטיגציה, שגייסה כ-3.5 מיליון דולר בסיבוב גיוס A.

בהיבט הגיאוגרפי, מרבית ההשקעות עדיין מרוכזות בחברות מצפון אמריקה, עם 50% מהעסקאות ומעלה בכל אחד מהרבעונים של 2016 (למעט האחרון). גידול מרשים באחוז ההשקעות בחברות אירופאיות נרשם ברבעון האחרון של 2016, בו 30% מההשקעות היו בחברות מהיבשת (כ-8 עסקאות).

גלילה לראש העמוד