מהפכת הבינה המלאכותית

Screen Shot 2018-10-23 at 12.08.55

מהפכת האינטרנט ושכלוליה הרגילו אותנו ליהנות ברמה היומיומית מהיכולות המדהימות של מנועי החיפוש השונים. היום, איננו מופתעים כלל כששאילתא כללית שאנו מקלידים בחלון החיפוש מובילה אותנו בדיוק למקורות המידע שחיפשנו. עד כדי כך, שמנועי חיפוש ותיקים בתחום המשפט דוגמת נבו, תקדין ודומיהם לא יישמעו לרובנו ככאלו שזכאים להיכלל תחת ההגדרה Legal Tech. עם זאת, קפיצת המדרגה שמרתקת חובבי טכנולוגיה רבים מסביב לעולם בימים אלו היא הבינה המלאכותית. טכנולוגיה חדשנית זו לא רק נותנת מענה מיטבי לחיפוש במקורות ומאגרי מידע משפטיים, אלא מלמדת את המכונה לקרוא, להבין ולפשט כמויות מידע אדירות ולהציג לנו את התובנות המזוקקות מתוך הררי האינפורמציה.

אחת הסנוניות הראשונות שסימנה את עלייתו של תחום מרתק זה הינה הניצחון של מערכת ה-Watson של IBM על שני אלופי שעשועון ה-Jeopardy! האמריקאי המפורסם ב-2011. ניצחון זה המחיש, כמעט לראשונה, את יכולותיה של הבינה המלאכותית והוכיח את עליונותה על בני אדם – בשר ודם. מאז חלפו כבר מעל 5 שנים, ופלטפורמת הבינה המלאכותית של IBM – Watson – רק הלכה והשתפרה.

מהמרתף לסיליקון וואלי

כמושפעים מההתקדמות המרתקת הזו, חברו יחדיו מתכנת מחשבים ועו״ד צעיר מקנדה בכדי ליצור את חברת הבינה המלאכותית המשפטית הראשונה בעולם. ״היה לי חבר טוב שפגשתי באוניברסיטת טורונטו, מתכנת מחשבים, הוא התעניין בצורה ספציפית בתחום הבינה המלאכותית. באותה תקופה עבדתי במשרד עו״ד קטן בשכונה שלי, וצברתי כבר בערך 6-7 שנות ניסיון בעבודה בשוק המשפטי בקנדה״, סיפר אנדרו ארודה (Andrew Arruda), מנכ״ל ROSS, בתחילת השבוע למערכת Tech&Law. ״יום אחד התקשר אליי החבר ושאל אותי מה דעתי על מערכת שתאפשר לעורכי- דין לשאול שאלות בשפה טבעית ולקבל תשובות ותובנות מזוקקות וממוקדות. אמרתי מיד – זה דבר שעומד בוודאות להיות בעתיד, בוא נהיה האנשים שעושים את זה״.

משם מתגלגל הסיפור של ROSS ממש כמו סיפור הסטארט-אפ האמריקאי הקלאסי. ״התחלנו מהמחסן, ממש כמו ששומעים בסיפורים. ניצלנו את מסגרות האשראי שלנו עד לקצה ועבדנו במרץ לבנות את השלבים הראשונים. בשלב מסוים הצלחנו לגייס גיוס ראשוני מקרן Y Combinator. התלהבנו מאד, ארזנו את התיקים ו נסענו ל-Sillicon Valley״. מעבר לבאז שהיזמים הצעירים הצליחו ליצור אצל אנשי הטכנולוגיה, הדחיפה המשמעותית הגיעה דווקא מעולם המשפט. ״בשלב זה גייסנו השקעה נוספת גם ממשרד Dentons, משרד עו״ד הגדול בעולם.״, מספר אנדרו. ״זה היה עבורנו רגע מרגש – לקבל את הגב הכלכלי של משרד כזה ממש הוכיח לנו שעלינו על משהו גדול״.

סירי אחרי לימודי משפטים

המערכת שפיתחו ב-ROSS מנצלת את קדמת ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית, ומאפשרת לעורכי-דין לשאול שאלות בשפה טבעית ולקבל תשובות קצרות, מסומכות ומדויקות עד כמה שניתן. מאגר המידע שעומד מאחורי המערכת מכיל פסקי דין, מאמרים וחומרים רבים נוספים, ובניגוד למאגרי מידע משפטי מוכרים כמו LexisNexis ואחרים, לא מדובר במערכת שמחפשת מידע אלא מערכת שמייצרת תובנות. ״בניגוד למאגרי המידע המוכרים, ROSS לא מספקת לעורך הדין הררים של מידע ומותירה אותו להתמודד איתם לבד, אלא מספקת תובנות. המערכת יודעת ׳לקרוא׳ את החומר במהירות, לחלץ את הפסקאות הרלוונטיות

ולהרכיב תשובות בשפה הגיונית. יתרה מכך, ROSS היא מערכת לומדת. המשתמשים מצביעים על התובנות שהם מקבלים ובכך ׳מלמדים׳ את  ROSS, שהולכת ונהיית חכמה מיום ליום״.

ואכן, יכולות הלמידה של ROSS הן אולי הפי׳צר החדשני והמבטיח ביותר. דמיינו מצב בו קבוצת עורכי דין עובדת עם המערכת לאור תקופה, במהלכה הם מדרגים את רלוונטיות התשובות שקיבלו מהמערכת על סמך הדיוק, האמינות והמיקוד שהיא סיפקה להם. הטכנולוגיה של ROSS מאפשרת לה לחקות את תהליכי הלמידה האנושיים – היא לומדת מאילו מאגרי מידע ״לשלוף״ איזה תוכן, איך להבין שאלות שונות, איך לפרש מושגים שונים וכן הלאה. אפשר רק לדמיין לאיזה יעילות יכולות להגיע טכנולוגיות כאלו עם שילוב של התקדמות הטכנולוגיה ופידבק אנושי.

אנדרו ארודה (צילום: טוויטר)

לקוח ראשון בתחילת החודש

בתחילת החודש הודיעה החברה שמשרד עורכי-הדין Baker&Hostetler (אמריקאי, דורג ב-2009 כאחד מ-100 הגדולים בעולם) שכר את שירותי החברה למחלקת פשיטות הרגל שלו. ״זה עניין גדול בשבילנו. יש לנו עוד מספר משרדים שחתמו איתנו, ובקרוב נצא בהצהרות נוספות״ מספר על כך אנדרו. ״מבחינתנו זה סימן שהשוק אכן מוכן לפתרון כמו שלנו, שהוא בעיקר ממוקד בלשפר יעילות ולאפשר לעורכי דין לעשות יותר עם הזמן שלהם. במצב התחרותי של השוק, שאני בטוח שאתם רואים גם אצלכם בישראל, יש הרבה יותר לחץ על המשרדים משהיה בעבר, ולדעתי זה אחד הגורמים המרכזיים שמאפשרים להם להיות פתוחים לאמץ פתרונות שיכולים לעזור להם להישאר תחרותיים״.

פעמים רבות נטען, והשמענו את הטענה הזו גם כאן בפוסטים קודמים, שמשרדי עורכי-דין הם גופים שמרנים שממעיטים לאמץ פתרונות חדשים, ודאי פורצי דרך כמו זה של ROSS. ״יש גבול לכמה שאדם אחד מסוגל לעשות, ולכן המחירים של העבודה המשפטית נשארים גבוהים. כתוצאה מכך הרבה אנשים שצריכים לשכור עו״ד פשוט לא יכולים להרשות את זה לעצמם. השימוש בבינה מלאכותית אומר שעורכי דין יכולים לעשות יותר עבודה איכותית בפחות זמן, ובתקווה יותר אנשים שזקוקים לכך יוכלו ליהנות משירותם של בעלי מקצוע״.

בינה מלאכותית בעברית – מעבר לפינה או חלום רחוק?

בהיותה טכנולוגיה שיודעת ״לקרוא״ ו-״להבין״ טקסט, ישנה חשיבות מכרעת לשפה. בעוד שיש הגיון כלכלי להשקיע במערכת ל-1.5 מיליארד דוברי האנגלית ברחבי העולם, נראה שהשקעה דומה בשפה שמדוברת ע״י לא יותר מ-8 מיליון בני אדם סבירה קצת פחות. ״הרבה חברות מפתחות בימים אלו מערכות בינה מלאכותית: IBM עם Watson, פייסבוקאמאזוןגוגל ואחרות, ונראה שכולן מחויבות למשימה של התאמת המערכות לשפות רבות ככל הניתן״, מסביר אנדרו. ״אני חושב שזה רק עניין של זמן עד שנראה  מערכות בינה מלאכותית בכל השפות השונות. עם זאת, ייתכן שמדובר בלא מעט זמן, בעיקר לשפות לא-שכיחות כמו עברית״. ואכן, מבט חטוף ברשימת השפות הנתמכות על ידי Watson מגלה שנכון להיום התמיכה חלקית ביותר ומתרכזת בעיקר בשפות המדוברות ביותר בעולם.

למרות זאת, אין סיבה להיות פסימיים. התאמת מערכות הבינה המלאכותית לשפות שונות איננה משימה שדורשת התחלה מאפס. שיפור זמינות הטכנולוגיה הזו בהחלט מקרב את היום בו נראה אותה זמינה במגוון שפות שונות, עברית ביניהן.

החזון – עוד כלים ליותר עורכי דין

מה אפשר לצפות לראות מ-ROSS בקרוב? בעיקר עוד כלים, עוד תחומים והרבה יותר עורכי-דין שנעזרים ב-ROSS בשביל לשפר את הדרך בה הם עובדים, אומר אנדרו. ״החזון שלנו הוא להתרחב לכמה שיותר תחומים ולהציע כמה שיותר כלים שונים בכדי לאפשר לעורכי דין בכל העולם לעשות יותר בפחות זמן. יש לנו כמה מוצרים מרתקים שאנו מבשלים בימים אלו, ואתם יכולים לצפות לשמוע עליהם ועל משרדים נוספים שהחליטו לעבוד איתנו ממש בזמן הקרוב״.

שנת 2016 כבר הוגדרה ע״י מומחים כ-״שנת הבינה המלאכותית״, ובינתיים נראה שזו אכן תחזית נכונה. אמנם אנחנו כנראה לא עומדים לראות מוצרים דומים בעברית בזמן הקרוב, אך נראה שלחובבי הליגלטק בארץ ובעולם יש הרבה למה לצפות.

* תמונת הכותרת באדיבות O Palsson.

גלילה לראש העמוד