אז, מה זה בכלל ELTA?

ELTA's first ever conference, last month in Berlin.

אלו מכם שעוקבים אחרינו בחודשים האחרונים ודאי כבר נתקלו בשם ELTA – ארגון הליגל-טק האירופי. בחודש יוני סיפרנו כאן על הכנס הראשון שערך הארגון בברלין (ועל השתתפותנו בו), בהמשך אותו החודש גם שמחנו לעדכן כי הארגון הוא שותף בכנס הליגל-טק השני של ישראל, לאחרונה שמחנו להודיע על הצטרפותנו לארגון כשגרירים הבלעדיים של הארגון בישראל והשבוע חזר נציגנו מפגישת שדרת הניהול של הארגון בפריז. ובכן, רק שאלה אחת נשארה ללא תשובה מספקת – מהו בכלל ELTA?

נתחיל מההתחלה

ארגונים מקצועיים ל-Eco-systems שונים הם בוודאי לא דבר חדש. ארגונים שכאלה נמצא בקלות בכל תחום מקצועי שהוא, בוודאי בתחומי ההיי-טק השונים. בדרך כלל, מטרתם של ארגונים מסוג זה היא לרכז את כל בעלי העניין השונים המתעסקים באותו שוק ובאמצעות שיתוף הפעולה לקדם מטרות שאותם בעלי עניין מוצאים כחשובות לעתידו של התחום.

תחום הליגל-טק איננו שונה כמובן, ויש שיגידו שדווקא בו הצורך בארגונים מסוג זה גדול יותר – הקשר בין אנשי המקצוע השונים המרכיבים אקו-סיסטם זה – עורכי דין, אנשי טכנולוגיה, משקיעים, רגולטורים וכו׳ – מעולם לא היה הדוק במיוחד. השוק המשפטי על כל מורכבויותיו איננו שוק פשוט למי שאינם משפטנים, והוא מציב אתגרים מיוחדים בפני אנשי מקצוע המעוניינים להצטרף לאקו-סיסטם שכולל אותו.

ובכן, בשנים האחרונות, עם התעוררותו של תחום הליגל-טק, ארגונים שכאלה אכן קמו. אחד הגדולים שבהם הוא ארגון הליגל-טק העולמי (ILTA), שמגדיר את משימתו כך: ״ILTA מספקת את הסביבה העיקרית לקשרי עמיתים, חינוך וידע קולקטיבי ע״מ למנף את היתרון האסטרטגי של טכנולוגיה במקצוע המשפטי״. בשנים האחרונות הוביל הארגון כנסים, פרסם תכנים ועסק בפעילויות דומות נוספות.

אז למה צריך אירגון אירופי?

שאלה טובה. לשם כך כדאי, אולי, לספר בקצרה את סיפור הקמתו של ELTA.

ארגון הליגל-טק האירופי הוקם על ידי ד״ר הריולף ונצלר (Hariolf Wenzler), המשמש כ-CSO של משרד Baker&McKenzie בגרמניה ואוסטריה וטוביאס הינינג (Tobias Heining), מנהל הפיתוח העסקי בסניף הגרמני של המשרד הבינלאומי CMS בשלהי 2016. השניים, שהחלו להתעניין באופן הולך וגובר בשילוב טכנולוגיות שונות במקצוע המשפטי, חיפשו מסגרת בה יוכלו ללמוד ולצרוך תוכן רלוונטי ורציני על התחום, לחלוק ידע ולהחליף תובנות עם אנשי מקצוע אחרים ולקדם בתעשייה שלהם שימושים נבונים יותר וחכמים יותר בטכנולוגיות שונות. להפתעתם, גילו שארגון הליגל-טק העולמי, וכמוהו גם ארגונים אחרים, כמעט שאיננו רלוונטי למשרדים אירופיים – רוב רובם המוחץ של החברים בארגון העולמי הינם אמריקאים, רוב פעילותו מתקיימת בארה״ב, מרבית חברות הטכנולוגיה החברות ופעילות בו מתרכזות בלקוחות מהשוק האמריקאי ובאופן כללי הארגון איננו התעניין במיוחד בשווקים המשפטיים בעשרות מדינות אירופה השונות.

על כן החליטו השניים להקים את ELTA, ארגון ליגל-טק מקצועי שיתרכז ביבשת אירופה (ובסביבתה) ויציע לראשונה ״בית״ עבור משרדי עו״ד אירופיים שמעוניינים להיחשף ולהשתפר בשימוש בטכנולוגיות משפטיות.

במהלך 2017 החל הארגון לקרום עור וגידים, מהלך ששיאו בכנס ארגון הליגל-טק האירופי הראשון ביוני 2017 בברלין. במקביל, נערכה בכנס ישיבה ראשונית לאיתור ובחירה של ״שגרירי״ הארגון – היינו, נציגו השונים ברחבי העולם. עבורנו ב-Tech&Law Israel ההצטרפות לארגון וההחלטה לקחת חלק פעיל בו הייתה החלטה קלה במיוחד – את הוואקום שהיה לפני הקמתו של הארגון, החוסר ברשת מקצועית, הקושי ביצירת בנצ׳מרק על השווקים השונים, היכולת להגיע לאנשי מפתח בתחום או לצרוך תוכן מעניין ורציני עליו הרגשנו על בשרנו מתחילת 2016. על כן שמחנו במיוחד כשלמדנו זמן קצר לאחר הפגישה כי נבחרנו לכהן כשגרירים הבלעדיים של הארגון בישראל.

תחום הליגל-טק איננו שונה כמובן, ויש שיגידו שדווקא בו הצורך בארגונים מסוג זה גדול יותר – הקשר בין אנשי המקצוע השונים המרכיבים אקו-סיסטם זה – עורכי דין, אנשי טכנולוגיה, משקיעים, רגולטורים וכו׳ – מעולם לא היה הדוק במיוחד. השוק המשפטי על כל מורכבויותיו איננו שוק פשוט למי שאינם משפטנים, והוא מציב אתגרים מיוחדים בפני אנשי מקצוע המעוניינים להצטרף לאקו-סיסטם שכולל אותו.

ובכן, בשנים האחרונות, עם התעוררותו של תחום הליגל-טק, ארגונים שכאלה אכן קמו. אחד הגדולים שבהם הוא ארגון הליגל-טק העולמי (ILTA), שמגדיר את משימתו כך: ״ILTA מספקת את הסביבה העיקרית לקשרי עמיתים, חינוך וידע קולקטיבי ע״מ למנף את היתרון האסטרטגי של טכנולוגיה במקצוע המשפטי״. בשנים האחרונות הוביל הארגון כנסים, פרסם תכנים ועסק בפעילויות דומות נוספות.

פגישת השגרירים הראשונה

בחודשים שחלפו מאז הכנס הראשון עסק הארגון בבניית השדרה הניהולית – ל-Board צורפו מרי ברנרד (Marie Bernard) מצרפת, מנהלת החדשנות של Dentons באירופה, מריה גרסיה מספרד (María J. González-Espejo García) עורכת דין, סופרת ויועצת וג׳רון זווירס (Jeroen Zweers) מהולנד, מנהל החדשנות של משרד קנדי ואן דר לאן ההולנדי ומי שהקים את קהילת הליגל-טק הראשונה באירופה, שהרחיבו את מדינות המקור של חברי ה-board מגרמניה בלבד לגרמניה, ספרד, צרפת והולנד. בנוסף, התקדמה בניית צוות השגרירים ומונו שגרירים חדשים באיטליה, אוקראינה, הונגריה ופינלנד, שהעלו את מספר המדינות בהן מיוצג הארגון לכ-20. כמו כן, בחודשים אלו הצטרפו לארגון כ-270 חברים מיותר מ-30 מדינות שונות.

כעת, משהסתיימה הנחת היסודות לפעילותו של הארגון, כונסו חברי ה-Board והשגרירים לדיון ובניית תוכנית עבודה להמשך פעילות הארגון בשנה הקרובה. על הפרק – כנס הארגון לשנת 2018 (שייערך באמסטרדם), תוכנית עבודה ליצירת תוכן איכותי ורציני עבור חברי הארגון (וובינרים, כתבות, סרטונים, ראיונות ועוד), חיזוק רשת החברים ELTA Connect, בניית ערוץ תקשורת מהיר וזמין לחברי הארגון ולשדרת ההנהלה ויוזמות שונות של החברים.

את הפגישה סיכמה ארוחת ערב והרצאה של מר. בריאן קהן (Brian Kuhn), מנהל תחום ה-Legal בפלטפורמת הבינה המלאכותית של IBM, Watson. בהרצאה, הסביר בריאן מאין התעורר הצורך בבינה מלאכותית ומה סוג הבעיות בהן היא מסוגלת לסייע לנו. ההבטחה העיקרית מהיישום של Watson לתחום המשפטי היא לא רק שהיא תוכל ״ללמוד״ תחומי משפט שונים ולספק המלצות ותבונות על מצבים שמעולם לא נתקלה בהם לפני, אלא שהיא תוכל לעשות זאת באופן ובסגנון שעשה זאת בהצלחה המשרד עבור לקוחותיו בעבר.

לשאלתנו בדבר התמיכה של Watson בעברית ענה בריאן שהפלטפורמה תומכת היום כבר בכ-10 שפות, אך מטבע הדברים תהליך התאמתה לשפות נוספות דורש משאבים רבים ולכן מתרכזים ב-IBM בשפות מדוברות יותר. עם זאת, הוסיף, הכוונה היא להרחיב את תמיכתה של Watson לשפות רבות ככל הניתן בזמן הקצר ביותר האפשרי כך שאמנם אנו איננו צפויים לראות את Watson פועלת בעברית בטווח הזמן הקצר אך בהחלט ניתן לצפות לכך בעתיד.

האם כדאי לי להצטרף כחבר ב-ELTA?

כאמור, מעל 270 איש כבר נרשמו כחברים לארגון בעבור תשלום חודשי המשתנה לפי גודל החברות. אז, מה יכולה להציע לכם החברות בארגון?

  1. היכולת לעשות בנצ׳מרק ולהתייעץ עם מקבילים:

כארגון, נרצה פעמים רבות ללמוד מארגונים דומים לנו. הבעיה היא שאותם ארגונים, ודאי בשוק המשפטי הישראלי, יהיו לרוב מתחרים ישירים שלנו – עובדה שתקשה עלינו ללמוד מהם.

החברות ב-ELTA וברשתות דומות מאפשרת להכיר ולבנות קשרי עבודה ולמידה עם משרדים דומים מרחבי אירופה. כך, יכול המשרד ללמוד כיצד משרדים דומים לו מרחבי אירופה מתמודדים עם אתגרים שונים באמצעות טכנולוגיה ללא החשש הטבעי של שיתוף מידע עם מתחרים.

  1. ELTA Connect

אמנם היא נמצאת בשלבים מוקדמים, אך ELTA Connect, הרשת החברתית-עסקית הפנימית של הארגון תופסת צורה ונראית מבטיחה למדי. הפלטפורמה מאפשרת לחברי הארגון (יהיו משרדים, עו״ד פרטיים, חברות תוכנה, קהילות ליגל-טק וכו׳) לייצר לעצמם פרופיל ציבורי ולבנות קשרים עם חברים אחרים בארגון.

  1. תוכן ליגל-טק איכותי

אחרי שנבנתה תוכנית העבודה של הארגון לשנה הקרובה, אפשר לצפות לכמות מכובדת של תוכן איכותי שיהיה זמין לחברי הארגון בלבד ויעלה לאוויר במהלך 2018.

בין היתר, יכלול התוכן: ראיונות עם עו״ד ממשרדים מובילים ביבשת ועם חברות טכנולוגיה, וובינרים וסדנאות ליגל-טק, סקירות שוק שיעניקו לחברי הארגון מבט-על על מצב השימוש בטכנולוגיה בשווקים המשפטיים במדינות אירופה השונות ועוד.

  1. נטוורקינג, נטוורקינג ושוב – נטוורקינג

בניגוד לארגון הבינלאומי או ארגונים אחרים המכילים בעיקר חברות טכנולוגיה המנסות לנצל את הפלטפורמה בשביל למכור את מוצריהן לחברי הארגון, ELTA שם לעצמו למטרה להיות ארגון המציב במרכז הבמה את עוה״ד והיועצים המשפטיים.

עובדה זו הופכת את ELTA למקום מצוין עבור שותפים ועו״ד האחראיים על תחומי הטכנולוגיה במשרדם להכיר ולייצר קשרי עבודה עם מקביליהם מהשווקים השונים מאירופה.

 

כמי ששמו לעצמם למטרה לקדם את השימוש בטכנולוגיות משפטיות בישראל, אנו שמחים להיות חלק בכל יוזמה המבקשת לקדם מטרה זו. על כן, אנחנו שמחים להיות הנציגים הרשמיים של הארגון בישראל וכמובן נשמח לסייע לכל אחד מחברי הקהילה לקחת חלק בפעילות הארגון.

גלילה לראש העמוד