אז מה זה בעצם LEGAL TECH?

Screen Shot 2018-10-23 at 12.31.58

הפריחה הטכנולוגית של העשור האחרון משנה תחומים רבים במשק. רואי חשבון, בנקאים, ביולוגים, ובעלי מקצועות נוספים ראו את פעילותם עוברת שינוי דרמטי בשנים האחרונות, כתוצאה מיישום כלים טכנולוגיים. אך בעוד שתחומים כמו FintechBiotech ו-Agritech כבר הפכו למונחים שגורים בעולם, בשנים האחרונות החל תהליך מרתק, ובו יזמי טכנולוגיה ומשקיעים מיומנים מסמנים את התחום הפורח הבא – Legal Tech. 

האם עולם המשפט עומד לעבור מהפכה טכנולוגית? הבה נביט בתנאים הדרושים למהפכה שכזו:

  • גודל שוק. חברת המחקר והמידע Legal Executive Institute מבין Thomson Reuters העריכה לאחרונה במחקר שפרסמה את גודלו של השוק המשפטי בארצות הברית בלבד ב-437 מיליארד דולר. מדובר, אם כן, בשוק עולמי גדול בהחלט המצדיק פיתוחם של מוצרים חדשניים.    
  • צורך בוער. נדמה שאין חולק על כך שמקצוע עריכת הדין הינו מקצוע שמרני. בתיאור גס, ניתן לומר שעורכי דין כיום עובדים באופן דומה לאופן בו עבדו בשנים עברו, וזאת למרות שהעבודה המשפטית עצמה הינה פעמים רבות רפטטיבית וניתנת לאוטומציה.   
  • פתרונות טכנולוגיים. מעבר לים כבר הוכח שישנם פתרונות טכנולוגיים שיכולים לשפר משמעותית את יעילות העבודה המשפטית ואת טיבה. מדובר בפתרונות המתמקדים, בין השאר, בתחומי הE-discovery, המחקר המשפטי, אוטומציה של מסמכים ותהליכים משפטיים, ופתרונות המשפרים את השירות ללקוח. 
  • מימון. נדמה כי בשנים האחרונות גם קרנות הון סיכון (VC's) זיהו טרנד זה, והשקעות של מיליוני דולרים החלו לזרום גם לכיוון יזמי Legal Tech. אחת הקרנות המשמעותיות שכבר פעילה בתחום היא Bessemer Venture Partners, אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בעולם, שפרסמה את דעתה על ההזדמנויות הטמונות במיזמי Legal Tech.
גודל השוק: 437 מיליארד דולר (צילום מסך: Thompson Reuters)

Legal Tech – קווים לדמותו

אם לומר זאת בפשטות, המושג Legal Tech מתאר את כל סוגי הפתרונות הטכנולוגיים שמטרתם לשנות את הדרך המסורתית בה ניתנים שירותים משפטיים. ניתן לסווג מוצרים אלו בשני אופנים:

  • סוג אחד של מוצרי Legal Tech הוא מוצרים טכנולוגיים המשפרים ומייעלים את עבודתם של עורכי דין. תחת הגדרה זו נכנסים פתרונות לניתוח קבצים, שמירת מסמכים, ניהול חיובים, הקלת ההתנהלות למול רגולציות שונות ועוד.
  • סוג אחר של מוצרי Legal Tech מתייחס לשירותים טכנולוגיים המייתרים את הצורך בעורכי דין, דוגמת תוכנה לפתרון סכסוכים אוטומטית, מחוללי מסמכים משפטיים וכיו״ב.

התחרות בין משרדי עורכי דין והקשיים ביצירת בידול ממתחרים הינה תופעה עולמית. כיום יותר מאי פעם, עורכי הדין נדרשים לספק שירות איכותי, מהיר וזול יותר ללקוחותיהם, על מנת להצדיק את הסכומים הגבוהים המשולמים להם. על כר זה צמח תחום ה-Legal Tech. נכון אמנם, שעורכי דין משתמשים בפתרונות טכנולוגים מסוימים כבר שנים רבות, ואין להפחית בחשיבותם של השינויים שהתחוללו בענף כתוצאה מפתרונות דוגמת דואר אלקטרוני או מעבדי תמלילים. אך Legal Tech הוא תופעה רחבה ומקיפה בהרבה.

בעיצומה של מהפכה עולמית

על מנת להבין בצורה טובה יותר את ההתקדמות המטאורית שעשה תחום ה-Legal Tech בשנים האחרונות, כל שנדרש הוא להציץ במספרים; בעוד שבשנת 2009 הושקעו במיזמי Legal Tech שבעה מיליון דולר בלבד, סכומי ההשקעה עלו בשנת 2013 ל-150 מיליון דולר.

לזינוק המשמעותי הזה אחראיות, בין השאר, חברות כדוגמת:

  • Lex Machina, שנרכשה בנובמבר 2015 על ידי ענקית מאגרי המידע LexisNexis. מדובר באחד המקרים הבולטים הממחישים את העובדה שהפוטנציאל בתחום כאן ומתממש. Lex Machina פיתחה מנוע חיפוש מתוחכם שמאפשר ניתוח אנליטי איכותי של פסקי דין ומסמכים משפטיים ומסייע לעורכי דין ללמוד בקלות על שופטים, היסטוריית לקוחות, תיקים ואפילו לצפות הכרעות דין על ידי ניתוח מקרים דומים בעבר.
  • Modria היא שירות פתרון מחלוקות בין קונים למוכרים בחנויות e-commerce שונות ברחבי הרשת (לדוגמה ebay). השירות שפיתחה החברה פותר מעל 90% מהמחלוקות בצורה אוטומטית, ללא התערבות יד אנושית.
  • ALT LEGAL פיתחה מערכת שמקלה את ההתמודדות הרגולטורית ברישומי פטנט וסימני מסחר. השימוש במערכת הופך את התהליך למהיר בהרבה וחוסך זמן עבודה יקר.

קיימות, עוד אלפי חברות המרחיבות מיום ליום את ההגדרה של התחום ומסייעות להמציא אותו מחדש. בשים לב לעובדה שערכאות משפטיות מסוימות אף משתמשות באפליקציות ייעודיותלשיפור השירות הניתן על ידן, אנו צופים שנמשיך לראות את התרחבותה של מגמה זו בעתיד.

ובישראל…?

ידוע לכל כי שוק עריכת הדין בארץ הפך לתחרותי עד אימה, ומספר עורכי הדין לנפש הוא הגבוה בעולם. כשמוסיפים לכך גם את העובדה שישראל היא הראשונה בעולם ביחס בין חברות הזנק (Startups) לאוכלוסיה – נראה רק טבעי שסצנת ה-Legal Tech הישראלית תפרח. 

אז, האם מישראל תצא הבשורה?

שינויים הם לא תמיד דבר קל, אך ככל שעובר הזמן, קשה יותר ויותר להתעלם מהפריחה הטכנולוגית בתחום, ומאפשרויות כלכליות אדירות הטמונות בו בעבור יזמים, משרדי עורכי דין, והציבור הרחב. 

אנו ב-Robus מתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין ישראליים ובינלאומיים, ומסייעים ליוזמות עסקיות בתחום ה-Legal Tech בקידום מיזמים חדשניים בתחום. יש לכם פתרון טכנולוגי בתחום המשפטי? קבעו אתנו פגישת ייעוץ ללא עלות ונשמח לחלוק אתכם מניסיוננו, על מנת לסייע להביא את המיזם שלכם לגבהים חדשים.

גלילה לראש העמוד