פתרון סכסוכים 2.0 – ללא מגע יד עורך דין

Screen Shot 2018-10-23 at 15.54.47

בין שאתם ליטיגטורים ממולחים, ובין שאתם יזמים טכנולוגיים שאפתניים – את התחום הבא אתם צריכים להכיר. מדובר ב-ODR, תחום פתרון סכסוכים מקוון, אשר מכה גלים ברחבי השוק המשפטי בעולם ומשנה את האופן בו הורגלנו לחשוב על פתרון סכסוכים.

השורה התחתונה: אחד התחומים שבעזרתם “הצדיקו” עורכי דין רבים את קיומם, ואף הרוויחו בזכותו לא מעט שעות לחיוב – הליטיגציה – הופך ליותר ויותר אוטומטי וידידותי עבור הלקוח. ״הצורך בעורכי דין יפחת ב-50% בחמש השנים הקרובות״, ציין בצדק עו״ד אורן היימן, מנהל שותף במשרד שיבולת בניו יורק, בכתבה שפורסמה ב–The Marker בספטמבר 2015. כשצוללים לרזי תחום ה–ODR ולהתפתחותו המטאורית ברחבי העולם בשנים האחרונות – אפשר להבין מדוע.

בעוד ששירותים משפטיים מסוימים תלויים מאד במרכיב האנושי, כמו תחום הליטיגציה לדוגמה, שירותים אחרים חשופים הרבה יותר להשפעותיהם של פיתוחים טכנולוגים שונים. ואכן, בשניםהאחרונות צצים סטרטאפים רבים שמפתחים כלים שמטרתם להחליף, ולייתר למעשה, את הצורך בעורכי דין במקרים מסוימים. ה-ODR, ר״ת של Online Dispute Resolution, הוא ללא ספקאחד התחומים המסקרנים יותר שמנסים לעשות זאת.

ODR הוא מושג המתייחס לסוג הפתרונות שמטרתם ליישב סכסוכים ומחלוקות בין שני צדדים ברשת ומחוץ לכותלי בית המשפט. אחד הזרזים המרכזים לצמיחתו של תחום זה הוא עלייתו שלתחום ה- e-commerce (קניות באינטרנט) בשנים האחרונות. היקף המכירות העולמיות באינטרנט זינק בשלוש השנים האחרונות בכ-70%, מכטריליון דולר ב-2012 לכמעט 1.8 טריליוןב-2015, והתחזיות צופות שהשנה ייחצה רף 2 הטריליון. לצד ביסוס מעמדן של השחקניות הגדולות בשוק, דוגמת Amazon, Alibaba ו–eBay, פיתחו בשנים האחרונות חברות כמו Shopify,Weebly ו–Wix, פלטפורמות ידידותיות המאפשרות לכל אדם לפתוח חנות משלו ברשת, ללא כל ידע מוקדם, ובכך סייעו גם הן להגדיל את היקף המכירות.

מטבע הדברים, אינספור העסקאות המבוצעות מדי יום ברשת מעוררות לעיתים גם מחלוקות בין הקונה והמוכר. בעיות כמו איחור בהגעת המשלוח, פגם במוצר או בעיות הקשורות לתשלום הןדבר שבשגרה, וב–eBay לדוגמה, נפתחות כ-60 מיליון (!) תלונות כל שנה, שהן כ-165 אלף תלונות כל יום. בעבר, החזיקה eBay מחלקה שלמה של אנשי מקצוע שתפקידם היה להתמודד עםמבול התלונות הללו, ולוודא שהן מסתיימות בצורה המספקת את שני הצדדים. קולין רול, שעמד בראש המחלקה הזו במשך שנים, עזב והקים ב-2011 את Modria, שירות ODR שמטרתולייתר את המעורבות האנושית של צד ג׳ בפתרון המחלוקת.

מערכת ה-ODR של Modria אחראית על פתרון כ-60 מיליון סכסוכים בשנה ב-eBay (צילום מסך: סרטון החברה)
הכלי שפיתחה Modria מאפשר לשני הצדדים לפתוח במשא ומתן בניסיון להגיע לפשרה המקובלת על שני הצדדים. על ידי זיהוי מהות התלונה, התוכנה מציעה מספר פתרונות אופטימליםהמתבססים על ניסיון העבר במחלוקות דומות. הצד המתלונן מגבש את הצעתו בעזרת התוכנה ומגיש אותה לצד השני, שיכול בתורו לקבלה או להציע הצעה נגדית במקומה. התהליך ממשיךכך עד שהצדדים מגיעים להסכם. לטענת החברה, רק בכ-10% מהמקרים הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרה, ובמקרה כזה נפתח מעין ״בית משפט״ אלקטרוני. הצדדים מעלים קבצים שוניםהמחזקים את טענתם (מסמכים, מיילים וכיו״ב), ונציג המתפקד כצד ג׳ מנהל עם שני הצדדים שיחה על סמך הראיות שהוצגו ומקבל החלטה. כיום, המערכת של Modria פועלת גם ב–eBay,ופותרת בו מילוני מחלוקות כל שנה.

הבשורה שמציגות חברות כמו Modria חורגת בהרבה מגבולות הרשת. בדו״ח שפרסמה המועצה הבריטית למשפט אזרחי בפברואר 2015, נבחנה האפשרות ליישם מערכות דומות על מנתלהחליף את תפקיד בית המשפט בתביעות אזרחיות על סכומים הקטנים מ-25 אלף פאונד. הדו״ח קבע שהמערכת של eBay ״נפלאה״ ובהחלט ייתכן שניתן ליישם שיטות דומות בבתי המשפטבמדינה, שאותם הגדיר הדו״ח ״יקרים, מסובכים ואיטיים מידי״.

יישום מערכות דומות במערכת המשפט יכול בהחלט להוביל להתממשות תחזיותו של עו״ד היימן, ולייתר את השימוש בעורכי דין במקרים אלו. לאור העובדה שגם בישראל העומס בבתיהמשפט מייצר הליכים ארוכים ביותר, אין ספק כי גם במקומותינו תחום ה-ODR עשוי להביא מהפכה של ממש באופן בו סכסוכים משפטיים באים על פתרונם.

אנו ב-Robus מתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין ישראליים ובינלאומיים, ומסייעים ליוזמות עסקיות בתחום ה-Legal Tech בקידום מיזמים חדשניים בתחום. יש לכם פתרון טכנולוגי בתחום המשפטי? קבעו אתנו פגישת ייעוץ ללא עלות ונשמח לחלוק אתכם מניסיוננו, על מנת לסייע להביא את המיזם שלכם לגבהים חדשים.

גלילה לראש העמוד