נציגי TECH&LAW ישראל השתתפו באירוע ׳שולחן עגול׳ עם שר הדיגיטל הבריטי

Screen Shot 2018-10-23 at 10.01.27

בדצמבר האחרון הגיע לישראל כבוד השר מת׳יו הנקוק (Matthew Hancock), שר הדיגיטל בממשלת בריטניה, לרגל חגיגות חמש השנים להיווסדו של ה-Israel UK Tech Hub, יוזמת הטכנולוגיה המשותפת של בריטניה וישראל לקידום הטכנולוגיה בשתי המדינות.

הנה שלושה תהליכים מרגשים שקרו בתחום הליגל-טק בשנה החולפת.

ה-Hub, שפועל ממתחם Rise ברחוב אחד העם בת״א, מסייע לחברות בריטיות המחפשות אחר פתרונות טכנולוגים מתקדמים. שיתוף הפעולה מתמקד ביצירת מפגשים בין אותן חברות ליזמים וחברות הייטק ישראליות. הארגון פועל להפקת משלחות מבריטניה לישראל ובכיוון ההפוך, קיום כנסים מקצועיים, ביקורים רשמיים של חברות בישראל, אירועי נטוורקינג מגוונים ואף מסייע  במתן שירותי ייעוץ עסקי לחברות סטארטאפ ישראליות.

בשנים האחרונות התרכזו ב-Hub בתחום ה-Fintech, בשיתוף עם אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם, Barclays. מאמץ מיוחד זה הוליד כמה הצלחות מרשימות, כאשר חלק מהחברות הישראליות שקיבלו סיוע ותמיכה מה-Hub ומ-Barclays הצליחו לפתח את מוצריהם ובתוך כך סייעו לקדם גם את תעשיית הבנקאות בבריטניה.

השר Hancock. (צילום: TechCrunch)

במקביל להגעתו לישראל, ביקש השר לקיים דיון ״שולחן עגול״ באחד הנושאים הטרנדיים והמעניינים ביותר בתחום הטכנולוגיה בעולם כיום, נושא ה-Legal Tech. אחרי ההצלחה האמורה בתחום ה-Fintech, ביקש השר לבחון כיצד ניתן להיעזר בשיתוף הפעולה הבריטי-ישראלי בכדי לשנות ולקדם את השוק המשפטי בממלכה בעזרת פיתוחים טכנולוגיים.

אל הדיון הוזמנו 15 נציגים מתחומים שונים. מלבד השר ונציגים ממשרד הדיגיטל הבריטי, השתתפו בין היתר גם: מנכ״ל Barclays בישראל, לן רוזן (Lenoard Rosen) ומנהל החדשנות של הבנק; מר חיים שני, יו״ר ה-Hub ומנכ״ל משרד האוצר לשעבר; נעמי קריגר קרמי (Naomi Krieger Carmy), מנהלת ה-Hub; נציגי משרד המשפטים הישראלי; נציג ממשרד עו״ד הבינלאומי DLA Piper; עו״ד יורם הכהן, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי; חדווה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל; פרופסור ניבה אלקין-קורן, מנהלת המכון לטכנולוגיה ומשפט באוניברסיטת חיפה; ונציגי שוק הליגלטק הישראלי – אילן אדמון, מייסד משותף ו-CTO ב-Lawgeex, חברת הליגלטק הישראלית המובילה, וכן השתתפו נציגי משרדנו, מר עידו גולדברג מנהל פלטפורמת ה-Tech&Law במשרד ועו"ד זהר פישר.

ביקש לקיים דיון ״שולחן עגול״ בתחום ה-Legal Tech. השר מת׳יו הנקוק. (צילום: Ben Kelmer)

״השוק המשפטי הוא מהאחרונים שטרם התחולל בו שינוי בעזרת שימוש בטכנולוגיה״

בפתח דבריו הציג השר את מטרת הדיון. לדבריו, השוק המשפטי הוא אחד השווקים האחרונים שטרם ״הופרעו״ (Disturbed) על ידי פיתוחים טכנולוגים בשנים האחרונות. המטרה, כך הסביר, היא ״להיעזר בשיתוף הפעולה המצוין שיוצר ה-Hub בכדי לשפר את השוק המשפטי בשתי המדינות בעזרת טכנולוגיה משפטית פורצת דרך״.

השר הוסיף כי ״ההצלחה שהשגנו יחדיו בתחום ה-Fintech מחזקת את האמונה שלי כי בעזרת שיתוף פעולה בין המדינות נוכל לקדם פתרונות טכנולוגים שישפרו את הדרך בה עו״ד מספקים שירות ללקוחותיהם, כך שגם עו״ד וגם הלקוחות יצאו נשכרים״.

לאחר הפתיחה, הועברה זכות הדיבור למנכ״ל Barclays ישראל, שסקר את הפירות שנשא שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום ה-Fintech. לדבריו, חלק ניכר מהיזמים וחברות הטכנולוגיה שהשתתפו בתוכניות של ה-Hub בשנים האחרונות הצליחו לפתח מוצרים מתקדמים שקידמו את השירות שהבנק מציע ללקוחותיו בכל העולם בפרט, ואת תחום הבנקאות והפיננסים בכלל.

דוגמה מסקרנת אחת היא חברת Wave, חברת סטארטאפ ישראלית בוגרת TechStars, אקסלרטור ה-Fintech של Barclays שפועל בין היתר גם בתל-אביב. ב-Wave גייסו את טכנולוגיית ה-Blockchain על מנת לשפר את העברת המידע והאבטחה בין הצדדים הרבים בעסקאות סחר בינלאומיות מורכבות.

מר חיים שני, היום יו״ר ה-Hub ובעבר מנכ״ל משרד האוצר, שסייע בכינון שיתוף הפעולה הבריטי-ישראלי, הוסיף כי ״היום ה-Fintech הוא מושג שגור בתעשייה, אך כשיצאנו לדרך לפני חמש שנים הוא כלל לא היה קיים. עובדה זו מדגימה את המהירות בה מגמות טכנולוגיות מתקדמות בימינו. ניתן להניח כי לאור הצורך בשינוי בשוק המשפטי, בעוד מספר שנים הטכנולוגיה המשפטית תהווה סטנדרט בשווקים המשפטים בעולם המערבי״.

״בעוד מספר שנים הטכנולוגיה המשפטית תהווה סטנדרט״. מר חיים שני (מימין) ומר עידו גולדברג (במרכז). (צילום: Ben Kelmer)

״החלטנו להביא את הבשורה גם לישראל״

בהמשך, ביקש השר לשמוע על מצב הטכנולוגיה המשפטית בישראל. עו״ד זהר פישר, מייסד משרד רובוס תיאר: ״לצערנו ישראל נמצאת מספר שנים מאחורי ארה״ב ומדינות מסוימות באירופה, לרבות אנגליה, בכל הקשור לשימוש של השוק המשפטי בפתרונות טכנולוגים״, הסביר. ״על אף שישראל ממוקמת במקום הראשון בעולם במדד עורכי הדין ביחס לאוכלוסייה, ועל אף שאנו מתגאים בסצנת הייטק מהמובילות בעולם, טרם חזינו בחדירה משמעותית של טכנולוגיות מסוג זה לשוק המקומי.

עם זאת אנו בהחלט מזהים ניצנים של שינוי ובטוחים שבעתיד הקרוב נראה יותר ויותר טכנולוגיות שונות משפיעות על הדרך בה עורכי דין מספקים שירות ללקוחותיהם גם כאן בישראל״, הוסיף.

״אחרי שלמדנו על התקדמות הענף מעבר לים, החלטנו להביא את הבשורה גם לישראל. בשנה האחרונה הספקנו לפגוש יזמים וחברות רבים ואף אירחנו את אירוע הליגל-טק הראשון בישראל. לאור כל זאת״, סיכם עו״ד פישר, ״אנחנו בהחלט אופטימיים לגבי המשך הדרך״.

מר עידו גולדברג, ראש תחום הליגל טק במשרד רובוס הוסיף: ״נכון להיום כמעט ואין פתרונות טכנולוגים משמעותיים המציעים ללקוח הישראלי דרכים לצרוך שירותים משפטיים באופן עצמאי. בתחום הפינטק (Fintech), למשל, שירותים בסגנון הזה עודדו את הבנקים והמוסדות הפיננסים הגדולים לאמץ ואף להשקיע בפיתוחן והטמעתן של טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות ללקוח. צעדים אלו סייעו להפוך את הפינטק למהפכה של ממש״, טען.

״עם זאת, ישראל התברכה במוחות יצירתיים וביזמים מוכשרים לרוב, וההשפעה שלהם על תעשיית הליגל-טק העולמית יכולה להיות משמעותית כבר בטווח הזמן הקרוב. כבר היום אנחנו מכירים מספר חברות סטארטאפ ישראליות בתחום הליגל טק שמספקות את השירותים הטכנולוגים שלהם למשרדים מעבר לים״, הדגיש.

״אנחנו בהחלט אופטימיים לגבי המשך הדרך״. (צילום: Ben Kelmer)

הדבר הגדול הבא

אם לסכם את עמדתם של הנוכחים בדיון, תחום הליגל-טק (Legal Tech) הוא קרוב לוודאי הדבר הגדול הבא. אמנם אופיו השמרני של שוק עריכת הדין עיכב במידת מה את כניסתה של הטכנולוגיה לענף, אך נראה שהמשתתפים כולם היו תמימי דעים כי לא לעולם חוסן.

הלקוחות, שהתרגלו לקבל שירות משודרג באמצעים טכנולוגים בכמעט כל ענף אחר במשק, מצפים גם ממשרדי עוה״ד שלהם להשתדרג, ובהתאמה הולכת ומתפשטת ההבנה בקרב עו״ד כי אין מנוס מלקדם את המקצוע הישר לתוך המאה ה-21. הדיון המרתק עם השר הבריטי הוא עוד סנונית המבשרת על השינוי הקרב ובא.

גלילה לראש העמוד