כיצד מיישמים ליגל טק באומת הסטארט אפ

1_U1dS0-nL8dxL2BFnG8Gjig-768x475

עדו גולדברג מ-Tech&Law Israel, מארח ההאקאטון המשפטי הראשון בישראל במסגרת Global Legal Hackathon – מעניק הצצה לתחום הליגל-טק הישראלי ומסביר איך זה להיות חלוץ הליגל-טק

מי שמכיר את ישראל כאומת סטרט-אפ אולי מופתע מהעובדה שעד עכשיו לא התקיים כאן האקאטון משפטי. נכון –עד עכשיו. הודות ל-Tech&Law Israel ולמשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון ושות', יתקיים החל מיום 22 לפברואר 2018 ההאקאתון המשפטי הראשון בישראל כחלק מיוזמת Global Legal Hackathon.

Tech&Law Israel הוא יוזמה של Robus , משרד המעניק שירותי ייעוץ אסטרטגי ופיתוח עסקי למשרדי עורכי-דין. שוחחנו עם עידו גולדברג, מייסד Tech&Law Israel על היוזמה ועל ההחלטה לארח את ההאקאטון המשפטי הראשון בישראל.

להלן תקציר ערוך של הראיון.

מה זה Tech&Law ומדוע זה חשוב עבור השוק המקומי?

ליגל-טק הופך להיות הדבר הגדול בתחום משפט, והבנו שבמוקדם או במאוחר גם השוק הישראלי יצטרך להתקדם לכיוון הזה.

כמשרד שמייעץ באופן קבוע למשרדי עורכי דין ולמחלקות משפטיות, רצינו להעניק את הנישה הייחודית הזאת ללקוחותינו הנוכחיים והעתידיים, ולסייע להם להתאים את עצמם לעידן החדש. מהר מאוד הבנו שמשרדי עורכי דין יכולים לשפר באופן דרמטי את שיטת העבודה שלהם אם הם מתחילים להשתמש במוצרי הליגל-טק הקיימים בשוק. על מנת להדריך אותם בתהליך הזה, היינו צריכים לרכוש את המומחיות והידע, וזה מה שעשינו בשנתיים האחרונות.

כשהתחלנו להיפגש עם יותר ויותר יזמים וחברות טכנולוגיה, הבנו שגם המומחיות שלנו יכולה להועיל מאוד ליזמים שרוצים לבנות מוצרים עבור התחום המשפטי, ולכן התחלנו לסייע ליזמים וחברות טכנולוגיה.

בסופו של דבר הבנו שכדי לחזק את סצינת הליגל-טק המקומית, חייבים להקים קהילה שתשלב יחד עורכי דין ויזמים, וכך התחלנו לארגן ולארח אירועים בתחום הטכנולוגיה המשפטית בפעם הראשונה בארץ. האירוע האחרון שלנו משך מעל 350 משתתפים ויותר מ-15 חברות הייטק אשר הציגו את מרכולתם לקהל. היה סופר מרגש וכיף גדול.

מהם האתגרים והיתרונות שעומדים בפני משרדי עורכי דין בישראל המנסים ליישם פתרונות משפטיים בתחום הליגל-טק?

הבעיה הייחודית עבור משרדי עורכי הדין בישראל היא המחסור בהיצע של המוצרים. יש ביקוש למוצרים אבל אין לנו מספיק מוצרים שמתאימים לשוק המקומי. בנוסף, חלק מהמוצרים הם מבוססי שפה, כמו למשל מוצרי הבינה המלאכותית, שרובם קיימים רק באנגלית.

נכון שבישראל יש סקטור תוסס מאוד של חברות סטארט-אפ וחדשנות. להיות חברת סטארט-אפ בתל אביב זה בהחלט משהו חיובי. עם זאת, גם כאן קיימת בעיה, כי חברות הזנק רוצות להתקדם ולכן הרבה מהן מתכווננות לעבור לחו"ל. אבל עם חלוף הזמן, אנחנו רואים יותר ויותר משרדי עורכי דין שחולקים את אותה רוח חדשנות.

מדוע החלטתם להשתתף ב-Global Legal Hackathon ומה הציפיות שלכם?

חשבנו כבר לארח האקאקטון משפטי כשנחשפנו לראשונה ל- GLH. זה מסקרן מאוד להיות חלק מאירוע מגניב כזה. פגשנו בעבר הרבה יזמים ועורכי דין שמתכננים להשיק יוזמות משלהם. אבל עורכי הדין התקשו למצוא יזמים ולהיפך, כך שזה צעד מאד הגיוני לשלב את שני השווקים - ובמיוחד כשמדובר בקהילת הטכנולוגיה המשפטית הגדולה ביותר - ואולי היחידה - בישראל.

זה תמיד מרגש עבורנו להפגיש בין הקהילות האלה. כל פעם אנו פוגשים יותר ויותר אנשים שמעוניינים בשימוש בטכנולוגיה משפטית. זה מעניין לראות אנשי הייטק מצד אחד ועורכי דין מצד שני בונים ביחד מוצרים מעניינים. גם אם בסופו של דבר הם לא מייצרים מוצרים לשימוש לתווך הארוך, שיתוף הפעולה ביניים יימשך.

נכון שבישראל יש סקטור תוסס מאוד של חברות סטארט-אפ וחדשנות. להיות חברת סטארט-אפ בתל אביב זה בהחלט משהו חיובי. עם זאת, גם כאן קיימת בעיה, כי חברות הזנק רוצות להתקדם ולכן הרבה מהן מתכווננות לעבור לחו"ל. אבל עם חלוף הזמן, אנחנו רואים יותר ויותר משרדי עורכי דין שחולקים את אותה רוח חדשנות.

מה הופך אתכם ואת השותף שלכם לאירוע הזה לצוות מנצח?

אני יכול למנות רק קומץ משרדי עורכי דין בישראל שבאמת משקיעים משאבים בחשיבה מתקדמת ובבניית ארגון חדשני, ומשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' הוא בהחלט כזה. הם מאד פעילים בסצינת הליגל-טק הישראלי ועושים דברים נהדרים בתחום הטכנולוגיה המשפטית. כך שעבורנו זה שיתוף פעולה טבעי מאוד.

למה לדעתך חשוב שיתוף הפעולה בשוק המשפטי העולמי?

אנו מודעים לרגישות שקיימת בשיתוף הפעולה בין משרדי עורכי הדין השונים. אני חושב שמה שהשתנה בשנה האחרונה הוא שמשרדי עורכי דין מבינים שאם לא ישתפו זה עם זה (ועם ארגונים כמונו) את הידע שלהם - יתקשו מאוד להתקדם ולהתפתח.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ארגון ה-European Legal Tech Association אפשר לנו להכיר המון אנשים ומשרדי עורכי דין ברחבי אירופה. זה גרם לנו להבין שהאתגרים שלנו הם לא מיוחדים רק לנו, ושרבים מעמיתינו ברחבי העולם כבר עסקו בנושאים דומים, ולכן לעבוד אתם וללמוד מהם יכול לעזור לנו להתגבר על האתגרים בשוק המקומי.

ההאקאטון יתקיים ברחוב דניאל פריש 3 בתל אביב והוא מיזם משותף של Tech & Law Israel (יוזמה של חברת Robus Legal Marketing) ושל אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל, פישר בכר חן וול אוריון ושות. ישתתף בו פאנל שופטים המורכב מנציגים בכירים של משרדי עורכי דין בישראל, חברות ליגל-טק ואנשי שיווק בתחום המשפט.

לקבלת מידע נוסף על Tech&Law Israel בקרו באתר http://techlaw.co.il/ . ניתן להירשם לאירוע דרך אתר Cadence Events כאן.

גלילה לראש העמוד