נגבו חומוס ולא את העובדות: מבוא ל- AI Washing

AI Washing
מאיה פיקלר

מאיה פיקלר

יועצת ליגל מרקטינג

שלל ענפים ועסקים בשוק כבר מכירים, משתמשים ונהנים מהיתרונות הרבים המופקים משימוש במערכות בינה מלאכותית – AI (ראשי תיבות Artificial Intelligence). השימוש במערכות אלו – נוסף לכל היתרונות הטכנולוגיים – מקנה יוקרת חדשנות לפירמה, כמתקדמת, עדכנית וטכנולוגית. זה רק קצה המזלג ביתרונות הנלווים לשימוש ב- AI, אך עם זאת – ישנה תופעה שנפוצה מספיק שכבר ניתן לה שם – תופעה המתארת מצב בו עסקים או ארגונים מספקים מצג שווא של שימוש במערכות ה- AI מבלי ליישם זאת באמת. תופעה הקרויה AI Washing.

החל מ- Greenwashing ועד ל- AI Washing

המונח הוותיק יותר מכונה  Greenwashing, שמשמעותו ניסיון ליצירת תדמית חיובית שנועדה להסתיר היבטים שליליים. משתמשים בו כדי לתאר בביקורתיות ארגונים ותאגידים המציגים בפני צרכנים והציבור מצג שווא, לפיו שיטות הפעולה הננקטות על ידי אותו ארגון, המוצרים או השירות שהם מספקים, אינם פוגעים בסביבה או טוענים באופן כוזב את מאמצי הקיימות הסביבתית שלהם כדי למשוך לקוחות.

המונח קרוי כך מאחר ומרכיב את המילים 'ירוק' (במובן ה- 'סביבה) יחד עם Whitewash (במובן של 'הלבנה').

ואל מכבר, נכנס ללקסיקון גם המונח Washing AI. המונחים Washing AI ו- Greenwashing דומים בכך ששניהם כוללים הצהרות מטעות כדי לשפר את התדמית של מוצר או שירות. בעוד ש- Greenwashing מתייחס בדרך כלל להטעיה להתחשבות סביבתית, ה- AI Washing כוללת ארגונים שמנפחים ומגזימים ביכולות והשימוש שלהם סביב עולמות טכנולוגיית הבינה המלאכותית, בכדי לפנות ללקוחות ולבעלי עניין.

עסקים אמורים להיות שקופים וכנים בתקשורת שלהם הן לגבי קיימות סביבתית והן לגבי השימוש בטכנולוגיות AI וזאת בכדי לשמור על אמון עם הלקוחות ולהימנע מהשלכות משפטיות אפשריות, ויש כבר הטוענים לסוגיית ה- AI Washing בבחינת התנהגות מטעה שעלולה להגיע לכדי עונשים כספיים ואף אחריות פלילית.

היוקרה הניתנת למשתמשים בטכנולוגיות AI

תוהים על מה כל מהומה? ריכזנו עבורכם כמה יתרונות של שילוב הבינה המלאכותית (Artificial Intelligence) בפעילות העסקית, בדגש על עולמות הטכנולוגיה במשרדי עורכי הדין – תחום הליגל-טק (Legal Tech):

1) יעילות מוגברת

טכנולוגיות בינה מלאכותית יכולות להפוך משימות חוזרות הלוקחות זמן או כוח אדם רב – לאוטומטיות. זאת במטרה לשפר תהליכים ואת היעילות התפעולית. מדובר באפשרות לחיסכון בעלויות ולהגברת הפרודוקטיביות בתוך הארגון, וביתר שאת – במשרדי עו"ד בהם חלק משמעותי מהתהליכים – חוזרים על עצמם. אותו זמן או כוח אדם יוכל להקדיש עצמו לקידום משימות ומטרות שלא הייתה עבורן מספיק פניות קודם לכן.

2) קבלת החלטות משופרת

מערכות בינה מלאכותית יכולות לנתח כמויות גדולות של נתונים (BigData) במהירות ובדייקנות, ולספק תובנות חשובות לתמיכה בתהליכי קבלת החלטות. אלמנטים אלו יכולים לסייע למשרדי עוה"ד לקבל החלטות מושכלות ואסטרטגיות יותר. על ידי ניתוח הנתונים באמצעות מערכות AI, משרדי עורכי הדין יכולים לזהות טרנדים, דפוסים ותוצאות מבוססי נתונים היסטוריים, מה שמאפשר להם לצפות שינויים בשוק ולקבל החלטות פעילות – ביתר קלות ודיוק.

3) התאמה אישית

טכנולוגיות בינה מלאכותית מאפשרות למשרדי עו"ד להתאים אישית את חוויית הלקוח על ידי ניתוח נתוניו והעדפותיו של כל לקוח בהצלבה עם נתונים קבועים כדי לאתר התאמה מרבית. פעולות אלו עשויות להוביל לשיפור שביעות הרצון וחווית הלקוח, שכעת מרגישים מובנים ומוערכים – לרבות ובדגש על מכירה של תחומי עיסוק נוספים ללקוחות (Cross Marketing). כל אלו ביכולתם בסופו של יום, לקדם ולחזק את הנאמנות של הלקוחות למותג.

4) שירות לקוחות משופר

בהמשך להתאמה האישית, ישנה דרך נוספת לשיפור חוויית הלקוח במותג, לדוגמת צ'אטבוטים (ChatBot) מבוססי בינה מלאכותית ועוזרים וירטואליים (Virtual Assistance) היכולים לספק תמיכה ושירות לקוחות 24/7, להעניק מענה מיידי, לענות על שאילתות, לפתור בעיות פשוטות ביעילות, להפנות לגורם הרלוונטי להמשך מענה ועוד. כל אלו, חוסכים מהלקוח תסכול שנוצר מהליכים בירוקרטיים פנימיים, בעוד שהזמינות המתמדת ותחושת הליווי, יכולה לשפר את חווית שירות הלקוחות הכוללת.

5) ניהול סיכונים

טכנולוגיות בינה מלאכותית מסייעות למשרדי עו"ד לזהות ולצמצם סיכונים. הטכנולוגיה מבצעת ניתוח נתונים, ומסייעת בזיהוי מוקדם של איומים פוטנציאליים בתוך ומחוץ למשרד עורכי הדין, לרבות זיהוי של הונאות – וניטור שלהם בזמן אמת (לדוגמת איומי סייבר). כמו כן, ביכולתה לסייע בווידוא תמידי של העמידה בתקנים פנימיים בתוך הארגון.

בסופו של יום, שילוב מערכות מבוססות בינה מלאכותית בפעילות היומיומית של משרד עו"ד יכול לספק מגוון רחב של יתרונות, פתרונות וסיוע במגוון דרכים התורמות למשרד – וכן להעניק ללקוחות שירות יעיל, חדשני וטכנולוגי. לנו רק חשוב לקנח בתזכורת חשובה שעל אף כל היתרונות – חשוב לא ליפול למלכודת ה- AI Washing.

הוועדה לניירות ערך בארה"ב פעלה כבר מספר פעמים כנגד חברות שהתגלו והואשמו ב- AI Washing. כך למשל חברת Delphia העוסקת בייעוץ השקעות, שהוציאה הצהרות מטעות בנוגע ליכולות הבינה המלאכותית וה- Machine Learning שלה, למרות שבפועל – התהליכים היו רחוקים ממה שפורסם. הסיפור הסתכם בקנס אזרחי של לא פחות מ- 225,000 דולר וכתבי אישום על הפרת החוק הפדרלי בארה"ב.

אין ספק שכולכם כבר 'רעבים' למימוש הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות הבינה המלאכותית במשרד עורכי הדין שלכם. האפשרויות אמנם אינסופיות – רק זכרו שלא 'לעקם' את העובדות בדרך לחדשנות ולשינוי הטכנולוגי. בהצלחה!

גלילה לראש העמוד