טרנדים צפויים בתחום הליגל-טק

Analyzing data. Close-up of young businessman pointing on the data presented in the chart with pen while working in creative office.
שאול מוזר

שאול מוזר

ללא ספק, השנה האחרונה הייתה מאתגרת. שנה של מגפה עולמית שמלווה בסגרים הולכים ונשנים בהחלט הקשתה על קיום אורך חיים תקין, וביתר שאת ניהול עסקי יומיומי. עם זאת, ככל שהשנה האחרונה הציבה אתגרים – כך היא גם דחפה יזמים לפתרונות יצירתיים בתחום בטכנולוגי.

הירידה בהשקעות בשנה החולפת התאזנה עם תהליך של אימוץ פיתוחים טכנולוגיים בהיקף נרחב. הטכנולוגיה הפכה מכלי עזר לגלגל הצלה כשעוד ועוד עסקים נדרשו להתרגל למתכונת עבודה מהבית – ביניהם גם שלל הפירמות המשפטיות (מהגדולות ביותר עד פירמות הבוטיק). למרות שאנחנו כבר כמה חודשים במגמת חזרה לשגרה, הפיתוחים הטכנולוגיים כאן – כדי להישאר.

ככלל, תחום הליגל-טק (התחום אשר משלב טכנולוגיה ומשפט) פורח בשנים האחרונות. ומה שנחזה כצמיחה מתמדת ונאה – קיבל בוסט רציני בשנה האחרונה. פירמות שמרניות מטבען נעשו פחות אנטי-טכנולוגיות, והדעה הרווחת היא שהכלכלה תפרח מחדש לאחר שנה של מיתון.

כל זה מוביל אותנו לתעלומה הבאה – מה יהיו המגמות המובילות בתחום הליגל-טק בזמן הקרוב? אנחנו כאן כדי לנסות לענות על השאלות האלו. נצא לדרך:

1)  המשך שינוי בתרבות המשפטית

לא מדובר בהצהרה מפתיעה אך חשוב לציין אותה בראש ובראשונה. פירמות מקצות משאבים ניכרים לאימוץ תוכנות וטכנולוגיות שנועדו לייעל את עבודתם ולהוזיל עלויות. בדומה למשברים כלכליים בעבר הלא רחוק, לעיתים קרובות הניסיון והשאיפה להתייעל באות כתוצאה מדרישה מצד לקוחות לקבל בעבור פחות, יותר. בין אם זו הסיבה ובין אם לא, היקף אימוץ טכנולוגיות משפטיות (Legal Tech) עתיד להמשיך להתעצם.

2) הסוף לייחודיות והחזרה לבסיס

בראשית ימיו של תחום הליגל-טק, הפיתוחים הטכנולוגיים כוונו ויועדו באופן בלעדי לצרכים משפטיים, מה שהוליד תוכנות רבות עם ממשק משתמש גרוע וביצועיים בינוניים. השימוש המאסיבי של תוכנות שלא מיועדות באופן בלעדי לעורכי דין ומשרדיהם בשנת הקורונה (דוגמת Zoom) הביאו רבים בעולם הליגל-טק להבנה כי שלפני ש- 'רצים קדימה' – יש צורך ללמוד ללכת. הכוונה היא שבמקום לפתח תוכנות בינה מלאכותית מסובכות, ראשית נדרשת רפורמה טכנולוגית בעבודות משרדיות פשוטות – מעבר מטפסים פיזיים לפורמטים דיגיטליים, איסוף הדאטה למאגר ממוחשב, וכו'.

3) דגש על אבטחה ופרטיות במידע

נזכיר משהו שאולי חלקכם הספקתם לשכוח (ואנחנו מבינים מדוע): הקורונה נחתה עלינו בלי הרבה התראות מראש. ביום אחד, כולנו התבשרנו שיש מגפה שמשתוללת בחוץ (נו בואו, גם אתם יצאתם בהתחלה החוצה עם כפפות לטקס כאילו אתם מינימום מנתחים בשיבא) ועלינו להסתגר בבית ובמקביל – בבת אחת נסגרה הפעילות הפיזית במשרד.

במשרדי הייטק מיהרו לאמץ את המודל החדש של עבודה מהבית כי הכל בפועל היה מוכן – גם ככה הכל נמצא על הענן ובעזרת טכנולוגיה כדוגמת זום, ניתן לגשר על הפער היחיד שנוצר בפן של ישיבות ופגישות.

לעומתם, פירמות רבות בשוק עריכת הדין היו כ"כ רגילות לעבודה פיזית מהמשרד ובמשך שנים זנחו את ה- "דיגיטליזציה" של המידע המשרדי הפנימי. חמור מכך, נהלי שימור המידע ואחסון מידע הם לרוב לקויים ומיושנים, וההסתברות שיתרחש אירוע אבטחת מידע חמור – עלה פי כמה כתוצאה מכך. כשמדובר במידע חסוי ורגיש (על לקוחות או תיקים מתנהלים) אין צורך להכביר במילים בחשיבות שבהגנה על מידע שכזה. כל אלו הציפו במשרדים רבים את החשיבות באימוץ תוכנות אבטחת מידע מהימנות ועדכניות, שגם מותאמות לעבודה משפטית.

4) בינה מלאכותית

קשה לכתוב מאמר טכנולוגי מבלי לציין את הטרנד הכי חם של השנים האחרונות. הבינה המלאכותית (Artificial Intelligence – או AI בקיצור) שזורה בחיינו – בין אם בתוכניות שנטפליקס מציעה לכל משתמש באופן אישי, השיר הבא שיופיע בספוטיפיי או סתם בסיטואציות שבהן שמענו אנשים אומרים "אין מצב! הטלפון מקשיב לי!"

ובחזרה לעניינינו המשפטיים – הבינה המלאכותית היא לא חלק מאיזו תכנית זדונית להחליף את כל עורכי הדין ברובוטים. התחזיות הן שחברות Legal Tech יפעילו תוכנות הנשענות על בינה מלאכותית וישולבו בעבודה המשפטית במטרה להעניק כלים יעילים בהם ניתן יהיה להפוך משימות רוטיניות לאוטומטיות – כך שעורכי הדין יוכלו להתרכז בעבודה המשפטית הגולמית.

סוף דבר

אין הרבה דברים טובים לומר על השנה האחרונה. בין אם ננעלנו בין ארבע קירות עם המשפחה הקרובה או התגרדנו מהמסיכות – אפשר לומר שבגדול לא הפקנו מהשנה האחרונה תועלת גבוהה מידי.

אבל, כשמדובר בשילוב בין טכנולוגיה ועבודה משפטית, אין ספק שההשלכות של הקורונה חיוביות על עתיד הסקטור המשפטי ועל תחום הליגלטק (LegalTech) בפרט. נדגיש שוב – המגמה הבולטת ביותר בתחום הזה היא ההבנה שבשנת 2021 מי שלא מאמץ פיתוחים טכנולוגיים נועד לכישלון. את הפיתוחים בתחום ושילובם נמשיך לראות באופן ניכר בזמן הקרוב.

גלילה לראש העמוד