פודקאסט – מהאקדמיה לפרקטיקה: הצצה לשוק העבודה המשפטי של המחר

2 2 copy
מאיה אשכנזי

מאיה אשכנזי

בוקר אחד, עדכנה תיבת ההודעות הנכנסות שלי בלינקדאין, כי פרופסור מקולומביה העונה לשם ג'ושוע מיטס קרא מאמר שכתבתי על תחום ה- Legal tech – ולא רק זה – אלא שהוא גם מדבר עברית ומגיע לישראל להרצות בכנס על המאמר האחרון שכתב.

וכך יצאנו לדרך. מעבר לעיסוקו בתאגידים וניירות ערך, פרופסור ג'ושוע מיטס מאוניברסיטת קולומביה הוא ממובילי המהפכה הטכנולוגית במחקר ובלימודי המשפטים. כסטודנטית לקראת סיום הלימודים, הפרספקטיבה שבשילוב טכנולוגיה ומשפט עניין אותי מאוד כך ששמחתי על ההזדמנות לארח אותו אצלנו במשרד Robus במהלך ביקורו בארץ, ויחד עם עידו בר-גיל – ראש תחום הליגלטק Tech&Law בחברה, לשוחח (בעברית!) על חדשנות בעולם המשפט ולדון בשאלה האם בתי ספר למשפטים בעולם מוכנים לתופעה הזאת.

פרק 1: לימודי המשפטים והמהפכה הטכנולוגית

פרק 2: ליגלטק והשוק המשפטי

"פתאום הבנתי שכדי לבצע מחקר משפטי הכלים הטכנולוגים שלי מאוד יועילו".

במהלך המפגש דיברתי עם ג'ושוע על הרקע שלו כמתכנת וכיצד ניסיון זה השפיע על אופי המחקר שלו בשלב מאוחר יותר באקדמיה. כך, עם עליית השימוש בנתונים במחקר האקדמי, החל להשתמש ב- Machine Learning ובינה מלאכותית (Artificial Intelligence, או בקיצור – AI) מתוך דגש מחקרי – אך מהר מאוד הבין כי יש פה הזדמנות לא רק לא לחקור באמצעות כלים אלו אלא לחשוב כיצד ניתן להביא אותם לפרקטיקה. כמי שמשלבת לימודי כלכלה עם משפטים אני מתחברת לערך שבהרחבת ארגז הכלים העתידי שלי לא רק מההיבט ההשכלתי אלא בהיבט של פרקטיקה שתאפשר לי להיות עורכת דין טובה יותר .

בעיניו, התרחשו שתי מגמות שהביאו להגברת השימוש הטכנולוגי במשפט –

  1. עליית קרנה של הטכנולוגיה בכל תחומי החיים וכך גם לביקוש לכלים כמותיים. מכיוון שבארה"ב משפטים הוא תואר שני, הסטודנטים מגיעים מרקעים שונים לתואר ראשון כמו לימודי כלכלה, סטטיסטיקה, ספרות וכדומה. כך למשל, באוניברסיטת קולומביה מנסים להגדיל את שיעורם של סטודנטים המגיעים עם רקע כמותי מהתואר הראשון – במטרה שיהיה להם ידע בסיסי עליו ניתן יהיה לבנות את הידע המשפטי.
  2. ההתייעלות והשינויים העמוקים שקורים בתוך הפרקטיקה- כל תחום עריכת הדין עובר שינוי.

"התפקיד של עורך הדין הוא לא רק לחפור בעבר – אלא גם לחשוב על העתיד"

כמי שמייצגת את דור ה – Y (ה- MILLENIALS ) החשיבה על העתיד במונחים טכנולוגיים מהווה חלק בלתי נפרד מתפיסת עולמי והיות והשינויים והמגמות המתרחשות בעולם המשפט הן אלו שהביאו אותי מלכתחילה ליזום את הריאיון עם ג'ושוע. כבר בראשית שיחתנו שוחחנו על  שינויים אלו בעולם המשפט אשר להגדרת ג'ושוע מתחלקים לשלושה תחומים עיקריים:

הראשון,  כיצד טכנולוגיה מקלה עלינו לערוך חיפוש מסמכים (לדוגמה באמצעות בינה מלאכותית), השני הינו תחום החיזוי (Prediction) – קיים שימוש גובר בבינה מלאכותית כדי לחזות מה בתי המשפט או רגולטורים יעשו, מתוך ההבנה שתפקיד עורך הדין הוא גם לחשוב על העתיד. והתחום השלישי, הוא החלפת השירותים המשפטיים באלגוריתמים: ברגע שיש לנו את העבר – וברגע שניתן לחזות את העתיד – ניתן לחבר ביניהם.

באוניברסיטת קולומביה, כך למדתי במהלך היכרותי את התחום, פרופסור מיטס הוא ממובילי השינוי של תכנית לימודי המשפטים. לטענתו, מנסים לבסס את ההכשרה האקדמית על סמך מה שקורה בשוק, קרי – מה ישרת את הסטודנטים בצורה המיטבית, כשיגיעו לשוק העבודה המשפטי של המחר. הוא מצא כי חשוב להכשיר את הסטודנטים בכלים שיעזרו להם להבין מה קורה בתוך העולם הטכנולוגי (לא מתוך מטרה להיות מתכנתים או מהנדסים) – מה קורה בתוך האלגוריתמים, בתוך תהליכי בינה מלאכותית ו- Machine Learning, לפרק אותם ולהבין איך הם עובדים.

"צעד ראשון לקראת המטרה"

ג'ושוע סיפר בשיחתנו כי החל לא מכבר להעביר קורס קצר בן 4 ימים, בו הוא מלמד את הסטודנטים מה זה אלגוריתם בסטטיסטיקה. המטרה היא לקחת סטודנטים שמגיעים ללא רקע טכני כלל – ולהכיר להם את המושגים ברמה הרעיונית. תוך זמן קצר הקורס הפך פופולארי מאוד בקרב הסטודנטים (!) – והוא פותח להם עולם שבעבר היה נראה להם כמו 'סינית'.

בהמשך דיברנו על טכנולוגיות חדשות (במגוון תחומים) וכיצד מגיבים אליהן השווקים בישראל ובארה"ב. עו"ד עידו בר גיל, מנכ"ל LawFlex design solutions דיבר על הפער בין השוק הישראל לאמריקאי וכן על האתגרים ליזמים. לפי ג'ושוע, כאשר יזם ניגש לשוק הדוגל במנטליות מסוימת, עליו להבין לאיזו בעיה הפתרון נועד לתת מענה והאם היא חשובה דיה כדי לייצר לה פתרון רחב תחומי.

דוגמה לכך היא החלוקה של השוק המשפטי בארה"ב לפירמות הגדולות (Big Law) וכל השאר (כ- 95% מהשוק). כאשר מציעים פתרונות טכנולוגיים לפירמות הגדולות, הטענה שהפתרון יסייע להן לחסוך בעלויות לא תהיה תקפה לחלוטין – שכן לקוחות רבים מוכנים לשלם את התשלום הגבוה עבורן כי הוא נתפס כמעין פוליסת ביטוח. לעומת זאת, כ-95% כן מחפשים לאמץ טכנולוגיות במטרה לחסוך. לכן, חשוב למסגר את הפתרון הטכנולוגי המשפטי בהתאם לבעיה עליה הוא בא לגשר – מדובר באתגר.

לאחר מכן, שוחחנו על מסלולי ההכשרה של מתמחים במשרדים הגדולים – ובהזדמנות זו, שאלתי את ג'ושוע האם כדאי לשנות את מסלולי ההכשרה של מתמחים במשרדים הגדולים- המסקנה שלו היא ש- 'עדיין לא נמצא הפתרון האידיאלי לנושא זה'. לפי ג'ושוע, עצם הביקוש ההולך וגובר לקורסים דוגמת הקורסים המשלבים טכנולוגיה המוצעים כיום באוניברסיטת קולומביה מצביע על כך שסטודנטים אינם מרוצים מהסטטוס קוו ומחפשים הכשרה נוספת ורחבה יותר. בהזדמנות זו, דיברנו על האם כדאי לשנות את הרכב הסטודנטים הנקלטים בפקולטות למשפטים, ולתת דגש לסטודנטים עם רקע "טכנולוגי" יותר, מכיוון שפשוט יותר להוסיף רק את הנדבך המשפטי עבור מי שכבר בעל רקע טכנולוגי.

יחד עם זאת, לשיטתו של ג'ושוע, כי נראה הבדל מהותי בין ישראל לארה"ב בפרמטר הזה – כאשר בארה"ב סטודנטים יכולים לגשר על הפער בתואר הראשון בעוד שבישראל התואר במשפטים הוא התואר הראשון – וזו ההזדמנות הראשונה (והיחידה) לחשוף את הסטודנטים לנושאים אלו. לכן, הפקולטות למשפטים בארץ צריכות לחשוב כיצד ניתן לגשר על כך ולחשוף סטודנטים לנושאים כמו סטטיסטיקה, מדעי המחשב וכדומה.

לאחר השיח על האקדמיה, עברנו לדבר על הפרקטיקה המשפטית באופן כללי. דיברנו בקצרה על התפיסה של חברות בארה"ב, שלעיתים תשלום גבוה על שירותים משפטיים מהווה מעין ביטוח עבורן. לכן לא תמיד קיים הצורך הבוער לייעל תהליכים במטרה להוזיל אותם. עו"ד עידו בר גיל, מנכ"ל Lawflex Design solutions, דיבר מניסיונו על התפיסה הישראלית לאימוץ הטכנולוגיה, וטען כי התפיסה של קניית ביטוח לא קיימת בישראל שכן לקוחות בעיקר מנסים למזער עלויות.

לפי ג'ושוע, זה נכון ולפעמים ההסתכלות רק על הBig Law היא בהחלט צרה – הצורך בשירותים משפטיים הוא עצום. הוא נתן דוגמה מעניינת לכך, בדמות  ה- Justice track – רכב שנוסע בשכונות קשות יום בניו יורק שמחלק עצה משפטית לאנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לממן שירותים משפטיים. כאן הוא מספר כי הטכנולוגיה יכולה להקל במקומות נוספים- כמו ניתוח חוזה שכירות סטנדרטי.

"כשאני חושב על ההזדמנויות בליגלטק, ברגע שאתה יוצא מהמסגרת המרובעת של משרדי עו"ד גדולים ומה סטודנטים למשפטים חושבים, ואתה אומר – איפה ההזדמנויות פה בתור יזם אז The sky is the limit. הביקוש לעצה משפטית הוא עצום ובנקודה הזו אני חושב שהפרויקטים הכי מרגשים והכי יצירתיים יוצאים לדרך."

הטכנולוגיה יכולה להיכנס לכל מיני נקודות שלא בהכרח מצפים להן. לדוגמה, אפשר באמצעות ניתוח טקסטואלי אוטומטי, ושימוש בבינה מלאכותית להבין מהו השימוש השכיח של מילה מסוימת – זאת שאלה שיכולה להיות קריטית בהקשר של משפט ציבורי כדי לדעת לכוון את השופטים. השימוש הכי לא צפוי הוא בתחום האפליה (discrimination) – הרבה פעמים שירותים שונים ניתנים על בסיס אלגוריתם (לדוגמה קבלת דירוג אשראי בתחום הצרכנות). בעבר הוגשו תביעות על בסיס עובדתי (הפקיד במוסד הבנקאי הפלה אותנו, וכו') אך היום זה לא קיים – ויש צורך לפענח ולבחון את אותה 'הפלייה' – על בסיס התכונות שהוענקו לאלגוריתם שבוחן את נתינת האשראי.

לסיכום,  הייתה שיחה מרתקת לג'וש, עידו ולי! במחלקת Tech & Law אנו מקיימים שיח נרחב בנוגע לליגלטק וכניסת הטכנולוגיה לחיים המשפטים ככלל. בשיחה זו ג'ושוע חשף אותנו לרובד נוסף ומאוד רלוונטי הנוגע לשינוי התפיסה ואופן הלימוד בבתי הספר למשפטים, וכן להזדמנויות הקיימות לסטודנטים ועורכי דין צעירים להרחיב את אופקיהם בנושא.  מקווה שנהניתם – נתראה בפודקאסט הבא 😃

המעוניינים לקחת חלק בפודקאסטים הבאים, להתראיין ולהציע נושאים, מוזמנים לפנות למשרדנו: office@robus.co.il

גלילה לראש העמוד