קניין רוחני מעולם לא היה פשוט יותר – ברוכים הבאים ל-Legato

Screen Shot 2023-03-12 at 9.22.14
מאיה דונר

מאיה דונר

יועצת ליגל מרקטינג

נעים להכיר - חברת Legato Labs

חברה שנוגעת בתחומי קניין רוחני וליגלטק שעוד לא חגגה יום הולדת שנה – אך כבר כעת מתקדמת יפה מאוד קדימה. מה הם בעצם עושים ולמה מדובר בתהליך אסטרטגי מרתק? מוזמנים לריאיון עם רועי אושרוב, מייסד Legato Labs.

נעים להכיר רועי! אני מבינה שאתה לא משפטן בעצמך, אז אשמח לשמוע ממך על הרקע המקצועי שלך – ואיך התגלגלת לעולמות הליגלטק?

נעים להכיר! אני טכנולוג בעשרים (פלוס) שנים האחרונות. המומחיות שלי היא יצירת תוכנה ועבודה מול צוותים – כתבתי ספרים בנושא ואני מרצה בכנסים בכל מה שקשור בפיתוח תוכנה, ניהול צוותים וייעוץ לחברות גדולות על פיתוח יעיל יותר. בנוסף, אני מתמחה בעולם הקריפטו והבלוקצ'יין. חוץ מזה, אני גם יוצר מוזיקה חובב ומתעסק שם בעיקר בעולמות המוזיקה לטריילרים ולסרטים.

רועי אושרוב, מייסד Legato Labs

חברת Legato Labs בעצם משלבת את שלושת האלמנטים האלו יחד. בשלב ראשוני לגאטו התמקדה בעיקר בעולם המוזיקה אך עברה לעולמות גדולים יותר מאוחר יותר. כחלק מהתהליך שלי כמוזיקאי ניסיתי להבין מה הבעיות בעולם המוזיקה, ואיפה הכסף זורם. זיהיתי בעיות שקשורות לצדדים שלישיים ולחוזים בין מוזיקאים לבין חברות הפקה והחלטתי ליצור פתרון שקשור ל-peer to peer licensing: בהתחלה בין מוזיקאים לבין כל מי שמעוניין להשתמש במוזיקה שלהם, ובהמשך לגאטו גדלה לכל מה שקשור לזכויות יוצרים, סימנים מסחריים ופטנטים. כיום אנחנו שוקלים גם את עולמות המידע לבינה מלאכותית ו-licensing שלה.

מדובר למעשה בסוג של licensing and monetization infrastructure שמאפשרת עבודה קלה שמפחיתה למינימום את הצורך בעורכי דין ובבנקים כדי לעשות מונטיזציה לקניין רוחני שברשותי, כמו למשל שיר או וידאו. המטרה שלי היא לבנות את המוצר שהייתי רוצה להסתייע בו בתור משתמש שצריך להיעזר בעורכי דין (לחוזים) ובנקים (לתשלומים ולתמלוגים) – ומעוניין שהשימוש בהם יהיה מינימלי – הן מבחינת עלויות והן מבחינת הזמן.

במילים פשוטות (ככל שניתן) – מה אתם עושים ומה המוצר שאתם מציעים?

Legato רושמת על הבלוקצ'יין את הקניין הרוחני של המשתמש ומאפשרת לבצע מונטיזציה בקלות ללא צורך בידע טכני – בעיקר בכל מה שקשור לחוזים, תשלום ותמלוגים לכל הצדדים המעורבים – וללא צורך בידע בבלוקצ'יין ובעולמות הווב3. כיום אנחנו הפלטפורמה היחידה שמציעה את כל יכולות המונטיזציה בווב3 כך שניתן לנהל את כל הקניין הרוחני והתשלום במקום אחד. ישנם גם סוגי מונטיזציה סטנדרטיים ולא חייבים לקפוץ ישר למים העמוקים, אך היכולת להרחיב את הפעילות בווב3 היא אפשרית ברגע שמרגישים בנוח להתנסות.

מבחינת הקונים והמוכרים אשר משתמשים בלגאטו אין משא ומתן – הכל פתוח כמו תפריט במסעדה. פעולות כמו תשלום תמלוגים וחתימת חוזה אורכות דקות בודדות ועולות מעט מאוד, זאת לעומת שבועות וחודשים והוצאות משמעותיות מול עורכי דין ובנקים.

באיזו טכנולוגיה אתם משתמשים?

כדי לאפשר את הפעולות שתיארתי, Legato משתמשת בטכנולוגיית בלוקצ'יין (השימוש הוא ברשת איתריום ורשת פוליגון וכן שימוש ב"חוזים חכמים").  הטכנולוגיה הזו מאפשרת כל מיני פעולות חזקות אבל שקופות למשתמשים שדורשים זאת. מעבר לטיפול בכסף ע"י קוד, טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת טיפול בלוגיקה שלרוב נתונה לטיפול צד שלישי שסומכים עליו.

אפשר לחשוב על בלוקצ'יין כמו קובץ אקסל ענק שכל העולם יכול לראות – אבל אי אפשר למחוק שורות ברגע שהוספנו אותן, אלא רק להוסיף שורות חדשות. כל אחד מאיתנו יכול להוסיף כל שורה לאותו קובץ עולמי – אז אפשר גם להוסיף שורה ספציפית שאומרת שחתימה של חוזה נעשתה על ידי צד אחד ואז על ידי צד שני. כל העולם יכול לראות את זה וזה לא ניתן לשינוי, כך שיש לנו מנגנון מאוד trusted שמעיד האם משהו קרה או לא קרה.

בחיי המסחר ישנם מגוון שימושים שדורשים trusted third party – צד שלישי שהוא לרוב עו"ד או חברה כמו בנק, אשר מטרתו לתווך בין שני צדדים שלא מכירים אחד את השני. אנחנו משתמשים בטכנולוגיית חוזים חכמים כדי לחסוך את אותו תיווך. אותם "חוזים חכמים" מאפשרים לוודא את אותם תנאים שבדר"כ עורך דין או בנק היו מוודאים. דוגמה להמחשה היא למשל חוזה חכם שמוודא שברגע שנכנס תשלום – החוזה מונפק בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, ואין צורך בצד שלישי שיאשר שזה נחתם ע"י שני הצדדים, אלא הפעולה נעשית ע"י קוד שרץ על הבלוקצ'יין.

מבחינת המשתמש זה די שקוף – הוא או היא רואה איזשהו דף אינטרנט שמאפשר לו לקנות את זכויות השימוש בקניין רוחני כלשהו תמורת תשלום כספי ולאחר התשלום המשתמש רואה את החוזה הסופי מולו – אבל הפרטים בחוזה והחתימות נלקחו מהבלוקצ'יין וככה ממש אפשר לראות את החוזה לצד הערכים שלו. ניתן להשתמש בזה כראיה בבית המשפט בצירוף למסמכים החוקיים ולהוכיח שהייתה חתימה וכסף באמת הועבר – הכל בצורה שלא ניתן לזייף אותה.

אנחנו בעצם מנגישים את הטכנולוגיה לאנשים שלא יודעים להשתמש בה ולכן נאלצים בדרך כלל לשלם המון כסף לעורכי דין ולבזבז הרבה זמן על משא ומתן כדי לעשות licensing.

"אנחנו מספקים פלטפורמה שמאפשרת להעלות את הקניין הרוחני (למשל את המוזיקה) לאיזושהי חנות אונליין, להחליט באיזה תנאים אני רוצה למכור את השימוש בדבר הזה, ובעצם לתת למערכת להנפיק רישיונות לשימוש. המערכת מאפשרת ידיעה בטוחה שהכסף שולם ומה היכולות שאני מאפשר לצד שלישי, והכל נעשה בטווח של דקות".

הפרויקט שלנו התחיל בעולם המוזיקה ותקף היום לכל דבר שהוא קניין רוחני: מוזיקה, סימני מסחר, ספרים, וממש כל דבר שנרצה לעשות לו איזשהו licensing לשימוש צד שלישי. הרעיון הוא פלטפורמה שמאפשרת onboarding לקניין הרוחני שלך כך שכל אחד יכול לקנות זכות שימוש לכל מיני סוגי שימושים. מהצד שלנו אנו מספקים לא רק מסמכים משפטיים אלא גם אוטומציה של התשלום וחלוקת התגמולים, כל זה ביעילות ובמהירות.

מי קהל היעד שלכם?

כרגע האפליקציה עובדת ונמצאת בשלב Beta. בנינו את Legato ללא משקיעים חיצוניים אך כיום אנחנו פתוחים גם לאפשרות הזו. מעבר לכך, אנחנו מגייסים שותפויות מעניינות עם שלושה סוגים של משתמשים:

  1. הסוג הראשון הוא משתמשים שיש להם איזשהו קטלוג של קניין רוחני שהם רוצים לעשות לו מונטיזציה על ידי טכנולוגיה של ווב3, כלומר לפתוח את הקניין הרוחני שלהם לסוגים חדשים של קונים ע"י טוקניזציה של הרעיון הזה ויצירת NFT על הדבר הזה, ע"י מכירת רישיונות באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין וכו'. במילים פשוטות, מדובר באנשים שיש להם קניין רוחני: אם זה מוזיקה, ספרים, סרטים או סימני מסחר לצורך העניין, והם מעוניינים להתנסות באותה טכנולוגיה שנותנת להם עוד ערוץ חדש.
  2. הסוג השני הוא חברות שרוצות להתנסות בקניין רוחני. אנו מציעים מודל מחודש שמאפשר מצד אחד קלות, מהירות וגם ידע וביטחון שברגע שאני קונה קיבלתי ואני יכול להשתמש, ומצד שני חוסך את כל המשא ומתן, החוזים פתוחים ומאוד נוחים, ואתה יודע בדיוק מה אתה הולך לקבל.
  3. הסוג השלישי והאחרון הוא חברות שהן MarketPlaceלקניין רוחני שרוצות לספק ליוצרי התוכן שלהן יכולות לייסנסינג ומונטיזציה. דוגמה טובה לכך היא למשל ספוטיפיי, שמציגה מוזיקה של אומנים – הרעיון שלנו הוא להוסיף כפתור שמציע לך לקנות את הזכויות על המוזיקה שאהבת כדי להשתמש בה למשל לפרסומת של המוצר שלך. זאת דוגמה טובה לשותף מרקטפלייס שאנחנו מחפשים להתחבר איתו. יש כבר כמה שותפים כאלה שאנחנו עובדים איתם ובשבועות הקרובים אנחנו עומדים לצאת לבטא פתוחה.

מה היית אומר שהאתגר המשמעותי ביותר שלכם?

לכל סטארטאפ יש המון אתגרים משמעותיים. האתגר העיקרי שלנו כרגע הוא למצוא את הלקוחות והשותפים הנכונים. אנחנו מחפשים שותפים אסטרטגיים כולל שותפים משקיעים שמעניין אותם להיות ב-cutting edge. האתגר הגדול הוא למצוא את אותם שותפים שמוכנים לנסות את הlicensing- הראשונים.

במקביל, אנחנו מחפשים גם אנשים עם קטלוגים מעניינים שירצו לקחת חלק וגם משתמשים שירצו להשתמש בטכנולוגיה. האתגר הוא למעשה למצוא את האנשים שיבינו את המסר, ירצו לנסות ויבינו שיש בדבר הזה ערך אמיתי

עם הפנים קדימה

החברה צעירה ובת פחות משנה אך מתקדמת מהר. אם אנחנו מסתכלים היום על תחום ה-licensing הוא חדש אבל עם פוטנציאל ענק של שני טריליון דולר בשנה. יש לנו מעט מאוד מתחרים בשוק שלא מתקרבים ליכולות שאנחנו מציעים כרגע.

ההתחלה של השוק הזה כרגע היא התחלה שמייצגת cutting edge technology – כרגע הנישה שמבינה את הטכנולוגיה הזו היא קטנה אבל הולכת וגדלה. השוק של ווב3 כולל היום הרבה חוסר ידע – אבל אלו שיתחילו בשוק היום יהיו המובילים בשנתיים הקרובות, ולכן זאת הזדמנות אסטרטגית מעולה.

לכל המעוניין לקרוא עוד על החברה ועל העשייה שלה, מוזמנים להציץ באתר.

גלילה לראש העמוד