השפעות הקורונה על תחום הליגלטק – מבט לעתיד הקרוב והרחוק

רקעים לפוסטים Tech&Law.png corona
מאיה אשכנזי

מאיה אשכנזי

וירוס הקורונה שינה את שגרת חיינו בסערה, ומעבר למצב הבריאותי אנחנו נמצאים בפתחו של משבר כלכלי. המשבר הפיננסי האחרון היה בשנת 2008 בו השווקים נפגעו באופן מהותי וכתוצאה מכך חברות רבות במשק קרסו. השוק המשפטי שרד את המשבר ב2008 אך עלו בעקבותיו שלל נושאים לגבי התייעלות והכנה לקראת המשבר הבא. כתגובה למצב, בדומה לסקטורים רבים במשק, כיום  פירמות עורכי הדין ערוכות יותר ודוגמה לכך היא שהחלו לעבוד מרחוק. אחד ההבדלים המרכזיים בין 2008 ל2020 הוא שב-12 שנים האחרונות החל לצמוח תחום הליגלטק, שלאט ובבטחה הכניס לסקטור המשפטי היבטים טכנולוגיים ולכן לתחום זה ישנו חלק אינטגרלי בצליחת המשבר הנוכחי.

תחום הליגלטק נשען וניזון מהסקטור המשפטי. כלומר, עיקר הלקוחות של חברות טכנולוגיה המציעות שירותים שונים כגון בדיקה אוטומטית של מסמכים או מנגנוני חיוב שעות חדשניים הן פירמות עורכי דין (גדולות ובוטיק) או מחלקות משפטיות בחברות (In house). כך, בכדי להבין את ההשפעה של המשבר על תחום הליגלטק עלינו לנסות לנתח באופן רחב יותר מה תהיה ההשפעה על השוק המשפטי.

בשונה מסקטורים אחרים, השוק המשפטי ידע פחות תהפוכות מהמשבר של 2008. במצבי משבר, עולה הביקוש לשירותים מסוימים שפירמות לא מעטות מציעות – לדוגמה תהליכי פירוק או הבראה של חברות לעומת ירידה של הביקוש לשירותים אחרים. כמו כן, תהליכים רבים שמתרחשים בפירמות הם תהליכים שלוקחים זמן רב – כך שעסקת רכישה – לצורך הדוגמה – לא בהכרח תיעצר במהלך משבר, כמו גם סכסוך שנמצא שנים רבות בדיונים בבתי המשפט. הפגיעה יכולה להיות בפירמות הקטנות יותר שלקוחותיהן הינם עסקים קטנים יותר שעלולים להקפיא עסקאות שתכננו לבצע ויקצו פחות משאבים לשירותים משפטיים בעת משבר.

השינוי הניכר בסקטור המשפטי מאז המשבר של 2008 הוא צמיחתו של תחום הליגלטק. לאחר המשבר הקודם, פירמות עורכי הדין עברו שינויים והתייעלות בדרכי העבודה שלהן. במאמר שפורסם ב- 2019 במגזין פורבס, Mark A. Cohen (קישור) ניסה לחזות כיצד פירמות עורכי הדין יגיבו למשבר הכלכלי הבא. הוא גרס כי השינוי שחל מאז המשבר הקודם הוא שינוי טכנולוגי, אשר יצר אפקט של הפרעה (Disruption) לשוק המשפטי המתבטא בסט מיומנויות חדש הנדרש לעורכי הדין מעבר לפרקטיקה המשפטית כשלעצמה – אימוץ הטכנולוגיה, ניתוח דאטה ביעילות, הצורך בפתרונות מולטי-דיסציפלינריים וגלובליים.

השינוי הניכר ביותר היה בכך שבשנים האחרונות צמחו חברות המציעות דרכים אלטרנטיביות להענקת שירותים משפטיים – בין היתר באמצעות טכנולוגיה. במאמר הנזכר לעיל נחזה שבמשבר הבא (שככל הנראה מתרחש ברגעים אלו ממש) ההפרעה לשוק תעמיק עוד יותר.

אחת המטרות של תחום הליגלטק היא לייעל תהליכים בעולם המשפטי. כיום, כאשר יותר חברות עוברות לפורמט של עבודה מהבית, אין מנוס משימוש מוגבר בטכנולוגיה. הפירמות השונות אשר צורכות את שירותיהן של חברות הליגלטק ככל הנראה עושות כן בכוונה לייעל את המערכת ולכן, אופי העבודה השונה בעת משבר אינו מייתר את השימוש בטכנולוגיה זו. יתרה מכך – מערכות אלו יאפשרו להאיץ ולייעל תהליכים שימקסמו ערך וזמן לפירמות, דבר אשר הינו חיוני בתקופה זו. 

לעומת זאת, מכיוון ששוק זה נמצא בשיא צמיחתו – החיפוש אחר לקוחות חדשים – קרי פירמות שיצרכו את השירותים המוצעים – הוא תמידי. פירמות שנתפסות כלקוחות פוטנציאלים יכולות לדחות את קבלת ההחלטה להתחיל להשתמש במערכת חדשה – גם משיקולים תקציביים (חיתוך תקציב עבור נושאים שאינם רלוונטיים בתקופה זו) או מהשיקול שמקבלי ההחלטות בפירמה מתעסקים בנושאים אחרים.

לסיכום – המצב הקיים הינו מצב מאתגר. עבודה מהבית היא אמנם צעד חדש למשרדי עו"ד רבים, אבל דעות רבות בעולם טוענות שפירמות עורכי הדין התכוננו לאפשרות זו והתייעלו רבות מאז 2008. ההשפעה העיקרית של הקורונה על תחום הליגלטק שאנו צופים היא ההגבלה על מציאת לקוחות חדשים. חברות בהן קיימים השירותים השונים ימשיכו ככל הנראה לצרוך שירותים אלו בכדי להתייעל.לכן, במסגרת עבודה 'מהסלון בבית' יש מקום רב לקבלת החלטות רוחביות והתייעלות נוספת – וזהו בדיוק המקום של תחום הליגלטק להיכנס לתמונה. תקופה זו דורשת חשיבה יצירתית, בעיקר בפן השיווקי, כאשר הכלי העיקרי לשיווק המוצר הוא האינטרנט ולא פנים אל פנים.

אנחנו ב- Tech & Law בטוחים שהדבר אפשרי ונשמח לתת עצה ולסייע לחפצים בכך.  והכי חשוב – בריאות לכולם.

גלילה לראש העמוד