הנגשת הצדק בישראל – האקאתון JustLaw

Screen Shot 2022-01-24 at 12.58.29
שאול מוזר

שאול מוזר

אז רצינו לספר לכם שנפל בחיקינו להיות שותפים באירוע מרגש ומעודד – האקאתון (Hackathon) שהרימו החבר'ה ב- JustLaw, שנועד למצוא מענה לבעיה מהותית של מערכת המשפט – הנגשת צדק לכולם באמצעות חדשנות משפטית (כן גם לחמותי). אבל כמו שאתם בטח כבר יודעים, כשמכניסים עשרות עורכי דין לחדר אחד, הדבר האחרון שיצא משם יהיו פתרונות. אז הם הרימו את הכפפה, התקשרו לכמה מתכנתים ואנשי טכנולוגיה, וכך נוצר אירוע ייחודי ששילב גם משפט וגם טכנולוגיה.

אז מה היה שם?

קודם כל אוכל (כי אחרת אנשים פשוט לא מגיעים) ואנשים מלאי רצון לעשות טוב. למרות שזה היה בלוד (תעשו טובה פעם הבאה בעיר עם פחות היסטוריה של מהומות) – מתכנתים, עורכי דין, עובדים סוציאליים ועוד אנשי מקצוע שונים ורבים חולקו לקבוצות חשיבה כשהקבוצה המנצחת זוכה בפרס של שעות יעוץ עם המומחים לטכנולוגיה משפטית בישראל (אנחנו!).

אז בניגוד להיותה לוד אחת הערים העתיקות בישראל, האווירה ששררה במקום הייתה של חדשנות, עבודה, וכמובן קפאין  (מה לעשות, צריכים לעבוד אל תוך הלילה). ואם חשבתם שבגלל שמדובר באנשים שלא מקבלים תמורה על זמנם הם ישענו לאחור, ידברו בנועם ובשקט, ולא יתרגשו כשאין הסכמה – תחשבו שוב. האנשים שבאו הגיעו לתת עבודה ולמצוא פתרון. הם התווכחו, התכתשו, ושיפרו את הצעותיהם ללא הרף עד שהגיעו לתוצאה הסופית והמוגמרת לקראת הפיצ' במטרה לשנות בעיה מהותית, אך כמובן – גם לזכות במקום הראשון.

אז ראשית כל, צריך לשים זרקור על קבוצה של אנשים מדהימים שמראים איך מעצבים מחשבה קהילתית רחבה ונתינה לזולת ללא תמורה. בפרט, רצינו לקחת רגע ולהלל את עו"ד בת-חן שלזינגר, שעמלה על האירוע המדובר במשך שבועות וחודשים, והוציאה לפועל אירוע חשיבה משפטית לפנתאון.

אז מה היו המיזמים שעלו במסגרת האירוע?

גם הבעיות שהציפו וגם הרעיונות שהציעו המשתתפים היו מגוונות. כדי לפתור בעיה כל-כך שורשית במערכת המשפט, חייבים לצאת מחוץ לקופסה. בין היתר, הקבוצות הציעו את המיזמים הבאים:

  • אלגוריתם שיצוות בין עורכי דין שמחפשים לקוחות פרו-בונו (ולא, אנחנו לא מדברים על מעריצים של להקת U2) ללקוחות מקבוצות מיעוט שלא יודעים לאן לפנות כדי לקבל ייצוג בחינם;
  • פלטפורמה לאזרחים חסרי אמצעים שמקבלים פנייה מהוצאה לפועל ואינם מתמצאים בתהליך ובצעדים שעליהם לנקוט לאחר מכן;
  • קבוצות "משקיעים" לתמיכה בנתבעים חסרי אמצעים;
  • ועוד ועוד ועוד

בסופו של דבר, היה אפשר להכריז על מנצח אחד (סורי, אין לנו את כל השעות שבעולם), והזוכים המאושרים (Drumroll please) היו קבוצת הסטודנטים עם המיזם LitiCrowd – מיזם למימון ותרומה מבוזר באמצעות פלטפורמה שמחברת בין משקיעים לתובעים חסרי אמצעים. אל המקום השני (והמכובד) הגיעו החבר'ה של מיזם JustMatch – פלטפורמה לחיבור בין אנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך אשר זקוקים לייעוץ משפטי – ולחיבור לקהילת עורכי הדין שמעוניינים להעניק שירות פרו-בונו.

אז לנו נשאר לפנות זמן לדבר עם היזמים המנצחים, ולכם רק נשאר להצטרף לאירוע הבא שיצא מבית היוצר של JustLaw.

תודה לכל המשתתפים ונתראה בהאקאתון הבא!

גלילה לראש העמוד