
נירה אזולאי
יועצת ליגל מרקטינג
תחזיות הטרנדים לשנת 2025 חולשות על כל תחומי החיים – החל מאופנה דרך אקלים, אך בענייננו – התחזית החשובה מכולן – מה עתיד להתחדש בעולמות הטכנולוגיה המשפטית – ליגלטק – במהלך שנת 2025?
אם גם אתם כמונו – מבינים שהסקטור המשפטי הולך להשתנות לבלי הכר בשל כניסת הטכנולוגיה והבינה המלאכותית לעולם עורכי הדין – המאמר הבא הוא בדיוק עבורכם.
טרנד 1: עלייה בהשקעה במערכות טכנולוגיות כדי לשפר ביצועים במשרדים.
במסגרת סקר שנעשה לאחרונה, עלה ש- 60% מהשותפים המנהלים והאקזקוטיבות במשרדי עורכי הדין המובילים בעולם – לצד מחלקות משפטיות פנימיות מהגדולות בעולם – מתכננים להגדיל באופן משמעותי את ההשקעה שלהם בעולמות הליגלטק.
מחלקות משפטיות רבות רואות בהטמעת כלי טכנולוגיה דרך להתמודד עם עומסי העבודה הגדולים, אך כאשר מעמיקים בתחום – מגלים שהפתרונות היעילים ביותר שמציעים הכלים הטכנולוגיים יכולים לאפשר לצוות המשפטי להתמקד במשימות אסטרטגיות בעלות עדיפות גבוהה יותר – ולמקסם את הערך של עורכי הדין שלהם.
משרדי עו"ד מקדימים להבין כיצד לעשות שימוש בכלי בינה מלאכותית ולהשקיע בהטמעת מערכות, ולרוב ישפרו את הישגי עורכי הדין בדגש על עלות <> תועלת. ככלל, ההערכה היא שעד לשנת 2026, מחצית מעורכי הדין במשרדים הגדולים יעבדו לצד מערכות בינה מלאכותית באופן שיגביר את הפרודוקטיביות וישפר את איכות העבודה.
טרנד 2: אוטומציה של תהליך השיווק
שיווק בסקטור המשפטי (Legal Marketing) הוא תחום המציף איתו אתגרים שונים בעולם עריכת הדין. הוא דורש זמן, השקעה והקפדה על מנת להגיע לתוצאה של יצירת קשר עם לקוחות, ולאחר כן גם לשמר אותה. אוטומציה של תהליך השיווק – תקל על התהליך הזה.
מערכת כזו תדאג לשמור ולטפח קשר עקבי עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים ותוריד שלל משימות – לרבות שליחת מיילים וכו' – ותהפוך לשליחת עדכונים באופן המותאם מראש לצרכים של משרד עורכי הדין – לצד הצרכים של הלקוח. אין פירושו של דבר פרידה מצוות השיווק הנוכחי – יש עדיין לא מעט משימות הדורשות חשיבה ומגע אנושי, אך מערכות אוטומציה שונות יוכלו לדאוג למשימות שגרתיות ולתיאום מאמצי שיווק בפלטפורמות שונות באופן קל ונגיש יותר.
מערכות CRM (Customer Relationship Management) מפותחות לא רק שומרות על קשר עקבי עם לקוחות, הן יכולות לאפשר למשרדי עורכי דין לנהל היבטים שונים של התיק ביעילות, לגשת לפרטי לקוחות ותיקים ממכשירים שונים ובכך לאפשר תקשורת טובה ונגישה יותר בין עורכי הדין ללקוחות. תחום אוטומיזציית השיווק חווה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות וצפוי להמשיך לגדול, בין היתר בשל השימוש בכלי Legal Tech. לפי Statista עד שנת 2032 ההכנסות העולמיות בתחום זה עשויות להגיע ללמעלה מ- 20 מיליארד (!) דולר בשנה.
טרנד 3: אימוץ כלי בינה מלאכותית במחקר משפטי
לפי נתונים של לשכת עורכי הדין האמריקאית בשנת 2022, קצת למעלה מ- 15% ממשרדי עורכי הדין הקטנים התעניינו ועשו שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית למחקר. בשנת 2023 חלה עלייה משמעותית ונמצא שנעשה שימוש בכלים אלה על ידי למעלה מ- 20% ממשרדי עורכי הדין הקטנים.
בנוסף, התגלו הבדלים בין הפתיחות של משרדים גדולים למשרדים קטנים ביחס לשימוש בכלים אלה – כאשר האחרונים גילו פתיחות רבה יותר. ככל שנעשה שימוש רב יותר בכלי הבינה המלאכותית למחקר משפטי, כך המערכת לומדת ומתפתחת עד כדי כך שהיא יכולה לספק מענה ומידע באופן מהיר יותר מכל חיפוש ומחקר ידני וכן לצמצם מרחב טעות אנושי. הזמן שנחסך משימוש בכלי הבינה המלאכותית למחקר הוא זמן שיכול וראוי שילך לטיפוח קשרים עם לקוחות, ולעבודה וחשיבה אסטרטגית על תיקים.
טרנד 4: עלייה בשימוש בשירותי דיווח דיגיטליים
שירותי דיווח דיגיטליים הוא שימוש בטכנולוגיית הקלטת אודיו בתוכנה כדי לתמלל תמלילי הליכים משפטיים מילה במילה באופן המאפשר כיסוי אירועים אמין וביטול הסכנה בהחמצת עדות או פרט מסוים בעדות עצמה. בארצות הברית כבר חלה עלייה במשרדי עורכי דין העושים שימוש בשירות הדיווח הדיגיטלי ובאלה המתכוונים להטמיע מערכות אלה בשנה הקרובה.
**********
ובאותה נשימה… יחד עם אימוץ כלי הבינה המלאכותית, יש לשים לב שהשימוש בכלים אלה נעשה באופן אחראי. המשמעות היא ביצוע בדיקות של התוכנות, ופיקוח שהשימוש הנעשה במערכות השונות הינו אחראי, הגון ולא מוטה, מאובטח, אמין ואתי. מעבר לבידוק העצמי, עורכי הדין יצטרכו להיות בעלי ידע מבוסס על מנת לייעץ ללקוחותיהם על שימוש נכון בכלי בינה מלאכותית בתחומי חיים שונים, ולבסס את עצמם, עורכי הדין, כיודעי דבר ובקיאים בעולם המתפתח של הבינה המלאכותית.
לסיכום – עולם המשפט חווה שינויים חסרי תקדים בשנים האחרונות בכל הנוגע לשילוב מערכות בינה מלאכותית וטכנולוגיה בעולמו המסורתי, טרנדים אלה הם קצה הקרחון של כל שעתיד להתגלות ולהתפתח. הישארו מעודכנים, אל תחששו להתנסות במערכות השונות ובצעו וידוא של העבודה של הבינה המלאכותית – היא אמנם מתוחכמת אך היא אינה חסינה לחלוטין… עדיין.