אז למה לי טכנולוגיה (משפטית) עכשיו?

Businessman and team analyzing financial statement Finance task. with smart phone and laptop and tablet. Wealth management concept
עו״ד הילי שפירא

עו״ד הילי שפירא

מנהלת תיקי לקוחות

כל משרד עורכי דין רוצה להיות במקום הראשון – בדירוגים, בגודל וכמות עורכי הדין, אל מול הלקוחות ועוד… אז למה דווקא כשזה מגיע לתחום הטכנולוגי, המשרדים מפחדים להיות הראשונים שיאמצו את הטכנולוגיות החדשות בעולם הליגל-טק (Legal Tech)?!

פעם שמעתי סיפור על מתמחה במשרד גדול, שהיה פותח את הספרים שעל המדפים (כן אלו שחשבנו שהם לתצוגה בלבד), ומחפש הלכות וסעיפים. נשמע הזוי אה?! הרי היום חיפוש מהיר ב"נבו" או "פסקדין", ייתן לנו את המקור המשפטי שאותו חיפשנו ברגע. אותו מתמחה, גם היה נוסע עד למשרדי הלקוח, ושורף חצי יום, רק כדי לקבל חתימה על מסמך מסוים. גם זה נשמע לנו מוזר כשבלחיצת כפתור אנחנו שולחים את המסמכים ללקוחות ומקבלים עותק חתום למייל חזרה בלי לצאת מהמזגן. אני בטוחה שאתם קוראים את השורות האלו ומגחכים לעצמכם, כי לכל מתמחה יוצא לעשות "עבודה שחורה", ומצד שני כולנו מבינים כמה תוכנות חתימה אלקטרוניות או מאגרי פסקי דין ומקורות משפטיים חוסכים לנו המון זמן בעבודה היומיומית.

דארווין אמר כבר הרבה לפנינו "לא החזק שורד, אלא זה שמסתגל במהירות לשינוי", אז למה דווקא למשרדי עורכי הדין כל כך קשה להסתגל ולאמץ את השינויים הטכנולוגיים בשוק המשפטי הכל כך תחרותי שקיים היום? בשנים האחרונות השוק המשפטי הישראלי אימץ כמה פתרונות טכנולוגיים שונים ועדיין קיים פער עצום בין הפתרונות שהטכנולוגיות השונות מציעות והפרקטיקות המסורתיות הנהוגות כיום במשרדים.

אנחנו לא הולכים לסקור כאן את כל חברות הליגל-טק והפתרונות שהן מציעות, גם כי יש הרבה כאלו, וגם כי כבר הכנו לכם סקירה של חברות הליגל-טק הישראליות. אבל אם אתם כבר פה, ואתם כבר קוראים את המאמר הזה, אז הנה סקירה קצרצרה וחלקית של התחומים בהם כבר קיימים פתרונות טכנולוגיים:

בדיקות נאותות, מציאת חריגות והשוואה בין כמות גדולה של מסמכים, חיפוש במסמכים, עריכה וניתוח טקסטים, מילוי טופס לקוח אוטומטי בהתאם לחוק איסור הלבנת הון, עריכת מחקר משפטי מקיף, ניסוח טענות משפטיות על בסיס פסקי דין והלכות קיימות, עריכת חוזים בהתאם לתבנית בנויה מראש, יכולות השלמה אוטומטית במסמכים, תהליכי גילוי מסמכים, כלי ענן ושיתוף מידע, כלים לניהול תיקי לקוחות וחיוב שעות, כלי חיזוי תוצאות משפטיות, אלגוריתם לפתרון סכסוכים, פלטפורמות לקבלת תשלומים מהלקוחות, ותוכנות המאפשרות פגישות ווירטואליות בלי לצאת מהמשרד.

אוקיי, אז הטכנולוגיה כבר קיימת – עכשיו תורך להסתגל אליה! זה הזמן להקשיב לידידנו דארווין ולאמץ את השינויים החלים בשוק.

ראשית, בדיוק כמו בסיפור על המתמחה ההוא, הפלטפורמות השונות יפחיתו את העבודה הטכנית במשרד, כך תוכלו להתרכז במתן שירות משפטי איכותי, יעיל, להקל על עצמכם בהליך העבודה, ולחסוך זמן רב. כמו כן, בעזרת הטכנולוגיה נוכל לעבור על כמות גדולה בהרבה של מסמכים, מידע וידע בזמן הנתון. כך נוכל לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהלקוחות דורשים, בצורה יעילה ומהירה יותר.

אז למה כל כך קשה לעורכי הדין לשלב את הפתרונות הטכנולוגיים בעבודה היומיומית?

  • זה נכנס לשעות חיוב? קודם כל, הפחד הגדול משינוי שיטת החיוב השעתית לחיוב על פי תוצר או תשלום חודשי קבוע. ככל שהטכנולוגיה תחסוך לנו יותר זמן, כך נצטרך לחייב את הלקוח בפחות שעות.
  • עלות ההטמעה – אנחנו יודעים, לא זול להטמיע מערכת חדשה במשרד. למערכות עלויות שונות הנוספות לשעות העבודה שעלינו להקדיש ללמידה והתרגלות למערכת החדשה.
  • אי נוחות לצוות המשפטי – בואו נודה בזה, כנראה שכבר חשבתם לשלב איזשהו כלי מהכלים שהצענו אבל העומס התמידי מנע מכם להתחיל, וככה בעצם דחיתם שוב ושוב את ההחלטה להטמיע את המערכת במשרד. ואם כבר התחלתם להטמיע את המערכת החדשה ונתתם לה "תקופת ניסיון", אבל גם לכם וגם לשאר חברי הצוות המשפטי יותר נוח בשיטה הרגילה והמוכרת.
  • קשה לנו לקבל החלטה ולהתמיד – אין פה שום משחק פסיכולוגי, קשה להיות זה שמוביל את השינוי, ועוד יותר קשה לדבוק בשינוי למרות שהוא מצריך משאבים רבים.

את כל הקשיים הללו, אפשר לסכם בקושי אחד ומרכזי, קשה לנו להסתכל לטווח הארוך ולהפנים ששילוב טכנולוגיות משפטיות בעבודה היומיומית שלנו, עם כל העלויות הכרוכות, ואי הנוחות המלווה את התהליך, יגדיל את הרווחים העתידיים של המשרד, יאפשר למשרד לתת שירות יעיל ואיכותי ליותר לקוחות, וישמר את הצוות המשפט לטווח הארוך.

זה הזמן להסתגל לשינויים החלים בשוק המשפט, כדי שתוכלו לוודא שגם אתם וגם המשרד שלכם כאן לעוד הרבה זמן.

גלילה לראש העמוד