סיכום כנס הליגלטק ה- #3 של ישראל – יוני 2019

1
אור בקאי

אור בקאי

ראש תחום ליגלטק

ביוני האחרון, התקיים כנס הליגל-טק (Legal Tech) הבינלאומי של ישראל, כנס Tech&Law השלישי שנערך בידי מחלקת Tech&Law – מחלקת הליגלטק של חברת Robus.

מעל ל- 250 משתתפים לקחו באירוע, שהתקיים במתחם המקסים של WeWork Hazerem בתל אביב, ביניהם עורכי דין מהארץ ומהעולם, חברות ליגל-טק, נציגי קרנות הון סיכון, נציגי אקדמיה ושאר סקרנים אשר התאספו על מנת ללמוד כיצד טכנולוגיה משתלבת בעולם המשפט – ואיך ענף עריכת הדין יראה בעתיד הלא כל כך רחוק. מדובר באירוע הליגל-טק השאפתני והגדול ביותר שנראה בישראל.

הכנס החל לעת ערב, כאשר מאות אנשים זרמו למתחם המרווח שכלל אולם מרכזי עם שלל תופינים וכיבוד צבעוני, לצד ברז בירה צוננת ועשרות בקבוקי בירת קרים במיוחד אשר הונחו בצורה אסטרטגית על מנת להילחם בחום הארץ-ישראלי של חודש יוני.

לעמוד כנס הליגלטק של ישראל 2019 – אנא לחצו כאן

מחוץ למתחם ובפתח הכנס, קיבלו את פניהם של האורחים למעלה מ- 10 דוכנים של חברות טכנולוגיה וסטארט אפים מתחום הליגל-טק. כל אחת מהחברות הציגה מגוון ייחודי של אלמנטים שיווקיים, על מנת למשוך את הקהל, והיו מצוידות בלפטופים ומסכים גדולים (כמיטב המסורת) על מנת להדגים את מוצריהם.

באי הכנס זכו להזדמנות מיוחדת במינה לקבל טעימה משלל המוצרים השונים שיש לקהילת הליגל-טק הישראלית להציע – רשימה לא קצרה כלל של מוצרים – יחסית לשוק שנחשב עדיין בתולי יחסית בתחום ה- Legal Tech.

בין החברות השונות ניתן לציין את PWC אחד מארבעת משרדי ראיית החשבון הגדולים בעולם; SalesForce אחד מחברות ה- CRM הגדולות בעולם; Bis-tech נותנת שירותי ה- E-Discovery הישראלית וכן LawGeex חברה כחול לבן שנחשבת בידי רבים כאחת מחברות הליגל-טק המצליחות בעולם בתחום הסריקת המסמכים המשפטיים.

בתמונה: עו"ד זהר פישר, מייסד חברת Robus

לאחר תערוכה מרתקת, החל האירוע המרכזי. הראשון לעלות לבמה, היה עו"ד זהר פישר, מייסד חברת Robus, חברת האם של מחלקת Tech&Law והאיש שהביא לראשונה את בשורת הליגל-טק לישראל לפני כמעט 4 שנים.

לאחר שבירך את אורחי הכנס, דיבר זהר על ההתפתחות של שוק הליגל-טק הישראלי מאז הכנס האחרון, לצד המהפך בתהליכי המחשבה של משרדי עורכי הדין ומחלקות משפטיות בארץ אשר מבינים אט-אט את הרלוונטיות של תחום הטכנולוגיה המשפטית: "בשנים הקרובות, אנחנו נראה יותר ויותר משרדים אשר מאמצים את הבשורה ואין ספק שישראל תהפוך לסמל מרכזי בייצוא הטכנולוגיה המשפטית – כבר היום אנחנו רואים ניצנים של חברות שמקבלות השקעות של מיליוני דולרים".

המטרה שלנו היא לעלות את המודעות לצורך בשימוש בטכנולוגיה משפטית בארץ, סיכם זהר, אנחנו רוצים לעזור לחברות ליגל-טק ישראליות להתפתח, להתפרס אל חזית שוק הליגל-טק העולמי ולקבל את החשיפה שמגיעה להם ובו זמנית לפתוח את משרדי עורכי הדין והמחלקות המשפטיות בארץ לטכנולוגיות מתקדמות שיחסכו להם זמן רב וכסף ושנחשבות כ- Standard Practice במשרדים הגדולים הפועלים בחו"ל.

בתמונה: אור בקאי, מארגן הכנס וראש מחלקת הליגל-טק בחברת Robus

לאחר דברי הפתיחה, העביר זהר את המיקרופון ל- אור בקאי, מארגן הכנס וראש מחלקת הליגל-טק בחברת Robus, מחלקה המהווה מקור הידע ראשון במעלה בתחום הליגל-טק הישראלי, ובין שלל פעילותיה בארץ ובחו"ל – פועלת כשגריר הישראלי של ארגון הליגל-טק האירופאי (ELTA) European Legal-Tech Association.

אור ביקש להודות לבאי הכנס ולאלו שעזרו להפוך את הכנס לאפשרי – חברות הליגל-טק הישראליות, הדוברים הנפלאים וכמובן נותני החסויות של הכנס. לאחר דברי פתיחה קצרים והצגה של מחלקת Tech&Law, המשיך להנחות את הערב.

בתמונה: פרופסור דב גרינבאום, ראש מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית

המרצה הראשון של הערב היה פרופסור דב גרינבאום, ראש מכון צבי מיֳתר לחדשנות טכנולוגית, עו"ד בתחום הפטנטים בהכשרתו ובעל תארים באוניברסיטאות יוקרתיות כגוון Yale ו-Berkeley. בהרצאתו דיבר דב על ההשלכות המשפטיות והחברתיות של הכנסת טכנולוגיה לענף עריכת הדין.

הוא סיפר כי למרות שלמראית העין השוק המשפטי מתפקד מצוין – הנסיקה הבאה מסתתרת מסביב לפינה ובניגוד לפעם שעברה שמשרדי עורכי דין החליטו לשחרר מספר רב של עורכי דין, מסתמן שהמצב לא יחזור לקדמותו כל כך במהרה.

הנסיקה הבאה תעניק למשרדי עורכי הדין -ובמיוחד לאלו שכבר עברו להשתמש בטכנולוגיה –תמריץ של השקעה בטכנולוגיות משפטיות. כשזה יקרה, הוסיף דוב, אנחנו נראה שהרבה מהעבודה שנעשתה עד כה בידי מתמחים ועורכי דין צעירים – תוחלף ע"י טכנולוגיה. אפילו עורכי דין מנוסים לא יהיו חסינים לחלוטין, דב מזהיר, שכן בינה מלאכותית תהיה מסוגלת לפתח אף אסטרטגיות מתוחכמות – שניצנים מהם ניתן לראות בשירותים טכנולוגיים מסוג Predictive Analytics. דב סיכם וציין כי מצפים לנו מספר שנים מעניינות לפנינו.

בתמונה:Tobias Heining, נשיא ארגון הליגל-טק ELTA

המרצה השני של הערב והדובר המרכזי של הכנס היה טובאייס היינינג (Tobias Heining), הנשיא של ארגון הליגל-טק האירופאי European Legal-Tech Association (ELTA) – ודירקטור הפיתוח העסקי בשלוחת משרד CMS בגרמניה, אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בעולם. טובאייס הינו חבר קרוב של מחלקת Tech&Law ואירח אותה מספר פעמים בחו"ל בין השאר כשגרירים הישראלים של הליגל-טק באירופה. טובאייס נחת בישראל בכובעו כנשיא הארגון האירופאי שמתפקד כמקור ידע מקצועי בתחום הליגל-טק עבור משרדי עורכי דין וחברות אירופאיות, והגיע לבקשת המחלקה לשתף מהידע הנרחב שלו בשאלה 'כיצד שינתה כניסת הליגל-טק למיינסטרים המקצועי את משרדי עורכי דין והחברות באירופה ובעולם, איך השינוי התבטא בהגדרה מחדש של תפקיד העורך דין כעורך דין והאם נוכל לחזות כיצד יראה עתיד המקצוע בעוד מספר שנים?'

טובאייס החל… בהתחלה, בשנת 2014 עת הגיע רגע ה- 'מהפך' בו נראה לראשונה שינוי משמעותי במחזור המכירות של מוצרי ליגל-טק. הנושא החל כ- 'טרנד' בארה"ב, המשיך משם לאירופה והיכה בגלים חזקים במיוחד, שמאז רק האצו. עד כה, השיא היה הפיננסי היה בשנת 2018, במחזור מכירות רחב היקף של מיליוני אירו.

טוביאס הוסיף כי הכניסה של הטכנולוגיה למשרדי עורכי-הדין משנה את דרכי העבודה שלהם באופן מאסיבי, וחוזה כי בשנים הקרובות נראה את אותם שינויים מתחוללים גם בארץ. השינוי אומנם יתחיל בצורה איטית – בדגש על קצב האדפטציה וההטמעה של הטכנולוגיה – אך אין ספק שהשינוי הוא בלתי נמנע. העתיד הוא 'כפי שאנו מעצבים אותו', מספר טובאייס, ולנו יש את הכוח לעצב את עתידנו שלנו. אם אתם שואלים את עצמיכם – 'האם ליגל-טק ייקח את מקום העבודה שלי?' – ובכן, התשובה היא כן, אך רק במידה ונעמוד בחוסר מעש. רק במידה ונעמיד פנים כמי שלא רואה ולא שומע ונתעלם מהמהפכה שמתחוללת מסביבנו – שכן מי שנשאר מאחור ומסרב בתוקף להתקדם עם הטכנולוגיה, גורלו להפוך להיות לא רלוונטי.

אז מה עלינו לעשות? טובאייס הסביר כי מחלקות משפטיות ומשרדי עורכי דין צריכים להיעשות יותר גמישים. עליהם לאזן ולהתעדכן במגוון מוצרי הליגל-טק השונים שכבר היום משנים את עולם המשפט.

עבור מחלקות משפטיות, מוסיף טוביאס, יש חשיבות מרכזית לשימוש במוצרי Compliance ומעקב אחרי ה- 'החדשות האחרונות' בשוק.

סקרים מראים כי בעתיד הקרוב משרדי עורכי דין יכללו פחות עו"ד שכירים, שכן חברות הליגל-טק נכנסות לנישות רבות ומשנות את התחום במיוחד באירופה, וככל ששוק הליגל-טק מתפתח – התפקיד המסורתי של עורכי-הדין משתנה, וצרכי הלקוח משתנים יחד איתם כאשר הם מבקשים לכסות יותר ויותר נושאים – במחיר אחיד הדורש ומחייב התייעלות.

יש שישאלו – עורכי דין (בדגש על שותפים) מרוויחים כסף רב – מדוע שירצו לשנות את המערכת? התשובה טמונה בשלוש סיבות:

  • הטכנולוגיה הופכת ליותר זולה, ומכאן הופכת לנגישה יותר – לא רק למשרדי עוה"ד הגדולים – אלא גם למשרדים קטנים יותר שיוכלו להשתמש בטכנולוגיה במטרה למנף את עצמם.
  • שימוש בטכנולוגיה הופך ל- 'דרך המלך' בתחום – יותר ויותר חברות ומשרדים המשתמשים בטכנולוגיה מתחילים לתת fight למשרדי עו"ד שהנהיגו את השוק במשך עשרות שנים. הם מבינים זאת ומתחילים להטמיע טכנולוגיות בעצמם.

הלקוחות מבינים כי השוק משתנה, וכי טכנולוגיות חדשות שמאפשרות עבודה מהירה איכותית ונגישה יותר. הלקוחות רגילים לטכנולוגיה אצל נותני שירותים אחרים, וממש 'תופסים את הראש' כשהם רואים שמשרד עוה"ד שלהם לא משתמש בטכנולוגיה החדישה ביותר.

המרצה השלישית של הערב, הייתה הגב' קרינה רובינשטיין, מנהלת בכירה בתחום הפיתוח העסקי ברשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי). לקרינה ניסיון של למעלה מ- 20 שנה בפיתוח עסקי בשווקים גלובאליים.

קרינה דיברה בהרצאתה על עמדת רשות החדשנות כלפי שוק הליגל-טק (legal tech) והעזרה שהרשות מעניקה ליזמים בגיוסים השונים -"אנחנו תומכים בכל התעשיות ובכל השלבים" – קרינה מעודדת את יזמי הליגל-טק ופונה אליהם אישית – "אם יש לכם רעיון מנצח, אנחנו נתמוך בכם מהשלב ההתחלתי ביותר".

קרינה הסבירה בקצרה בנוגע לדרך בה רשות החדשנות עובדת – ועל שיטת התמלוגים של רשות החדשנות. בגדול – במידה והרעיון לא עובד – הרשות לא תיקח דבר, ובמידה והרעיון מצליח – ישלם המיזם לרשות תמלוגים בגין הכנסותיה ממוצרים על הידע שנתמך, כאשר העיקרון השולט הוא החזרת המענקים במקרה של הצלחה מסחרית עבור ההשתתפות בסיכון, כאשר הכספים הנגבים מנוצלים להגדיל את תקציב המעניקים השוטף.

לסיום, סיכמה קרינה, רשות החדשנות פתחה לאחרונה 3 אינקובטורים חדשים התומכים במיזמים מתחום הליגל-טק והיא מזמינה את היזמים השונים להגשת בקשה לתמיכה מהרשות.

בתמונה:אילן אדמון, CTO ושותף מייסד של חברת הליגל-טק LawGeex

אחרון הדוברים והמרצה הרביעי של הערב היה מר אילן אדמון, שותף מייסד ו- CTO בחברת LawGeex, אחת מחברות הליגל-טק המצליחות בעולם וגאווה ישראלית כחול-לבן. אילן נחשב ל- 'גורו' בתחום הבינה המלאכותית, בעל 20 שנות ניסיון בינלאומי בתחום כ-CTO וכיזם.

בהרצאתו, הסביר אילן מעט על הפתרון של LawGeex כחלוצים בתחום האוטומיזציה של בחינת חוזים באמצעות בינה מלאכותית (Artificial Intelligence). 'נשמע מפחיד הא?' שאל אילן בצחוק, והוסיף כי חובה עלינו להסתכל על הדברים בפרספקטיבה הנכונה. עורכי-הדין חוששים להשתמש באוטומיזציה, אבל בפועל הם משתמשים בכלים שכאלו בכל זמן (אייפון, סירי, גוגל) – ואין שום סיבה שזה יראה אחרת במקום העבודה שלנו. למשרדי עורכי דין קשה לקבל את האוטומיזציה של תהליכים משפטיים, אבל אם נסתכל על מחלקות משפטיות – אין דרך להימנע מהתהליכים הללו – הם פשוט לא יכולים שכל המסמכים המשפטיים יעברו דרכם – זה עד כדי כך פשוט.

הם אומנם עורכי דין, אך הם חייבים להיות חלק מהתהליכים הכלל חברתיים וזה מכריח אותם להתייעל – אין מנוס שזה יקרה גם במשרדי עורכי הדין.

תחום המשפט חייב להתייעל, לא הגיוני שהוא היחידי שנשאר מאחור, הדגיש אילן – המשפטנים אומנם מפחדים משינוי, אך על מנת שנביא לשינוי בעולם המשפטים – "אסור לנו לפחד – עלינו להפוך לבני אנוש משופרים".

האם זה אומר שרובוטים יחליפו את העבודה שלנו? "לא הייתי דואג מזה" אילן מרגיע, חברות הליגל-טק לא מחפשות 'להחליף' עורכי דין, זה לא מועיל לאף אחד מהצדדים – אנחנו רוצים לייעל את התהליכים, להוציא מעורך הדין את מלוא הפוטנציאל שלו.

בשלב זה אילן מזכיר את הניסוי המפורסם של LawGeex בו הבינה המלאכותית של החברה ניצחה 20 עורכי דין מנוסים (קישור),דבר שמדגיש את היכולת הלא מנוצלת הטמונה בשימוש בטכנולוגיה משפטית.

לסיכום, אנו מבקשים לומר תודה גדולה לכל השותפים שעזרו לגרום לכנס להתרחש בהצלחה, לרבות לקהל הרחב שהגיע וגדש את האולם.

מחלקת Tech&Law בחברת רובוס מנוסה בסיוע למשרדי עורכי דין ומחלקות משפטיות בהטמעה של פתרונות טכנולוגיים, מעניקה הרצאות בנושא ובעלת ניסיון רב בסיוע לחברות ליגל-טק לקבל השקעה, חשיפה, ומומנטום – הן בישראל והן מחוצה לה.

לעמוד כנס הליגלטק ה- #3 של ישראל, מוזמנים להקליק: https://www.techlaw-conf.com

גלילה לראש העמוד