ליגל טק – יצירת אסטרטגיה דיגיטלית

all-the-king-s-horses-1309686-1279x769
עו״ד מתן יעקובי

עו״ד מתן יעקובי

בין אם אתם שותפים במשרד עורכי דין ובין אם אתם יועצים משפטיים פנימיים בחברה, סביר להניח שבשנה וחצי האחרונות מגפת הקורונה שפרצה ברחבי העולם הכריחה אתכם לעצור בשלב מסוים ולשאול את עצמכם כיצד מתגברים על אתגרים שמעולם לא חשבתם שיבואו לפתחכם.

אם בעבר היו מי שחשבו ששוק עריכת הדין הידוע בדבקותו בשמרנות ייאלץ רק בעוד שנים רבות להתקדם ולעבור מהפכה דיגיטלית – הרי שמשבר הקורונה האיץ תהליכים והכריח (ואין מילה אחרת לכך) משרדי עו"ד ומחלקות משפטיות פנימיות לצעוד אל עבר הקידמה.

סקר שנערך באנגליה בשיתוף המגזין הנודע The Lawyer  וחברת Wolters Kluwer בו השתתפו למעלה מ- 100 יועצים משפטיים מחברות וארגונים שונים, מספק נתונים מעניינים על האופן שבו יועצים משפטיים רואים את השינוי אליו הם נדרשים, ועונה על השאלה כיצד הם מתכננים את צעדיהם לקראת העתיד (קישור לסקר). מאמר שפורסם לאחרונה מנתח את נתוני הסקר ומתייחס לנושא החם של עולם הליגל טק (Legal Tech) – פיתוח אסטרטגיה דיגיטלית במחלקות משפטיות והשאת ערך של המחלקה – לחברה כולה.

מה הכוונה ב- אסטרטגיה דיגיטלית (Digital Strategy) למחלקות משפטיות? זו מוגדרת כתוכנית פעולה ליצירת פתרונות טכנולוגיים והטמעת הליכים דיגיטליים, תוך קביעת יעדים סדורים על ציר זמן מתוכנן מראש במטרה להצעיד את החברה אל עבר אתגרי המחר.

הסקר האמור מתייחס לעליית תחום הליגל טק בבריטניה, ומעניק מצע פורה ממנו ניתן להסיק מסקנות ולייצר המלצות ליועצים משפטיים המבקשים לא רק להצעיד את המחלקה קדימה – אלא גם לתפוס את מקומם כיועצים עסקיים (ולא רק כ- 'אוטוריטה משפטית').

הנה כמה נושאים מעניינים שעלו מהסקר:

(1) שימוש בטכנולוגיה – כלל היועצים המשפטיים שהשתתפו העריכו כי בתוך 5 שנים ייעשה שימוש יומיומי באמצעים טכנולוגיים במחלקות המשפטיות שלהם, אך נכון להיום – לכ-40% מהם אין אסטרטגיה דיגיטלית ברורה.

או במילים אחרות, יועצים משפטיים נדרשים לעשות קפיצת מדרגה ולתכנן כבר היום את צעדיהם לשנים הקרובות על מנת שלא להישאר מאחור.

(2) יישום המהלכים האסטרטגים– הקושי ליישם מהלכים אסטרטגיים אינו עניין של מה בכך והדבר נלמד גם מהסקר. לשאלה 'אילו שיפורים ומהלכים אסטרטגיים אתם מתכננים למחלקה המשפטית שלכם', חלק גדול השיבו כי הם מתכננים הליך של איסוף, ארגון ואחזור מידע משפטי לצורך ייעול מערכות הארגון. כשהתבקשו להציג לוח זמנים ליישום תוכניותיהם – התקבלו תשובות מגוונות:

  • 21% העידו כי הם כבר החלו הליך של איסוף, ארגון ואחזור מידע משפטי לצורך ייעול מערכות הארגון;
  • 58% ציינו כי הם מתכננים לעשות את זה ב-3 השנים הקרובות;
  • 14% הודו שקיימת הבנה שהם צריכים לערוך פעולות שונות כדי לייעל את פעילות הארגון אך עדיין לא תכננו פעילות מסוג זה;
  • 7% ציינו כי אין להם תוכניות עתידיות לשיפור.

(3) Stating the obvious – רוב היועצים המשפטיים בסקר (59%) ציינו שהם מסכימים עם העמדה לפיה באמצעות אסטרטגיה ברורה הם יצליחו להגדיל את היכולת שלהם לייצר ערך – אך עדיין – לרוב המכריע של היועצים המשפטיים אין אסטרטגיה דיגיטלית מתוכננת, והם מעריכים שייקחו מספר שנים (!) עד שזו תושלם.

(4) המהפכה הדיגיטלית כבר החלה – כ-9% מהמשיבים ציינו כי הם כבר החלו ליישם את האסטרטגיה הדיגיטלית שלהם בחברה לפני למעלה מ-3 שנים, 25% ציינו כי הם התחילו ליישם את התוכנית האסטרטגית שלהם לפני 1 – 3 שנים, 7% ציינו כי התחילו לפני פחות משנה, 19% העידו כי הם בימים אלה יוצרים אסטרטגיה דיגיטלית וכ- 40% מעידים שאין להם בשלב זה אסטרטגיה דיגיטלית מגובשת.

ומה לגבי ישראל? בהעדר נתונים לא ידוע לכמה מהחברות הישראליות במשק אכן יש אסטרטגיה דיגיטלית סדורה כיום, אך אם נשפוט על בסיס השנה האחרונה וכורח המציאות שהביא חברות רבות לאמץ פתרונות טכנולוגיים (גם אם לא על דרך של יצירת תוכנית סדורה) – סביר לומר שכמו מעבר לים, גם בארץ הולכת ורווחת הדעה לפיה יצירת אסטרטגיה דיגיטלית היא פעולה הכרחית וכי חברות שלא יאמצו כבר היום הרגלים בריאים לקראת העתיד, יישארו מאחור.

עורכי דין נתפסים לעיתים כסקטור מיושן ומסורתי, אך גם הם ייאלצו לערוך שינויים ולתכנן את צעדיהם הדיגיטליים העתידיים בקפידה אם הם רוצים להיות חלק מהעולם החדש. בין אם נודה בכך ובין אם לאו, תכנון אסטרטגיה דיגיטלית סדורה ושילוב ליגל טק במשרדי עורכי דין ובחברות שונות במשק יהפוך בקרוב להיות חלק אינהרנטי מחיי היום – יום, כאשר דרך המלך עוברת בתכנון אסטרטגי נכון של הטמעת דיגיטציה ופתרונות טכנולוגיים.

המהפכה למקרה שתהיתם – כבר כאן.

גלילה לראש העמוד